In een grijs verleden heb ik me beziggehouden met het etaleren van artikelen en producten. Ik volgde zelfs een etaleursopleiding. In de praktijk heb ik deze vakkennis niet meer nodig, maar de kunst van het etaleren blijft op de achtergrond meespelen. Goed etaleren is belangrijk als je wat wil verkopen. Het belang ervan is zelfs toegenomen denk ik. 

We zijn continu online en bekijken, op social media, de hele dag plaatjes. Informatie moet razendsnel opgenomen kunnen worden. Een teveel aan ‘grijze brij’, oftewel letters, wordt  daarom zoveel mogelijk beperkt. 

De klant komt in jouw winkel voor lekkere producten. Hij wil genieten. De sfeer bij  binnenkomst is dan ook heel belangrijk. Een zomergevoel breng je over met kleur,  bloemen en strand (of plaatjes daarvan) en lichte maaltijden. De winter gaat gepaard met sneeuw en stevige kost. Feestdagen als moeder- en vaderdag, sinterklaas, halloween, Pasen en Kerst . 

Net als online moeten ook de producten die je wil verkopen in één oogopslag door het brein van je klant opgenomen kunnen worden. Maar een goede presentatie maken van je producten is niet altijd even gemakkelijk. Waar moet je op letten?

Ga eens aan de andere kant van jouw toonbank staan en bekijk je toko door de ogen van de klant. Dat is vaak heel verhelderend. De ambachtelijke bakker laat ’s morgens zal zijn brood zien en een toonbank vol gebak,  maar in de middag zijn de schappen leeg, terwijl de supermarkt nog volop bij bakt. Die verkopen dus. De groenteman moet naar mijn smaak iedere dag een mooie fruitschaal in de winkel hebben staan en de seizoensartikelen in het zicht bij de toonbank plaatsen, bij het aanlooppunt. Dit is de plek waar klanten doorgaans direct naartoe lopen als ze binnenkomen. Hier breng je ze op ideeën. 

De slager en de visboer kunnen vrijwel continu uitpakken; meters toonbank staan tot hun beschikking. Doe daar wat mee! Mik de lekkernijen er niet zomaar in, maar bedenk hoe je klanten op ideeën kunt brengen. Presenteer er belegde broodjes, of een bord met een opgemaakte maaltijd. Of laat specialiteiten beter opvallen door ze wat hoger in de toonbank te plaatsen dan de rest van de artikelen. Etaleren is verkopen. De huidige, zeer visueel ingestelde consument, heeft dat zetje nodig. Of … heb je omzet genoeg? 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 November 2017

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl