02-december-2019 | Door: Kiki Stender
Happy hour

Happy hour

December is een maand van geven: van tijd en aandacht voor elkaar, van suprises en gedichten op pakjesavond en/of cadeautjes onder de kerstboom tot borrels en diners met vrienden en familie. U als versondernemer heeft ook heel wat te geven: lekkere producten, gemak, kwaliteit, verhalen, productinformatie en nog veel meer. Dit is dé tijd om alles uit de kast te halen. 

Begin bijvoorbeeld met een ‘happy hour’. Wie wordt er nou niet gelukkig van zo’n uur? Een happy hour is oorspronkelijk een korte periode waarin een cafébaas bepaalde dranken tegen een lagere dan de normale prijs verkoopt. Het uur wordt gebruikt om klanten te trekken tijdens minder drukke uren, traditioneel vaak aan het begin van de avond, vlak na werktijd. Voor een ‘happy hour’ in de verswinkel kies je natuurlijk juist voor een dag en moment waarop je véél klanten in de winkel krijgt: de vrijdag, zaterdag of de plaatselijke marktdag. Plaats een opvallende aankondiging in de krant, folder, jouw website en/of op facebook. Maak de klant nieuwsgierig.

Bepalend voor het succes is het onderdeel ‘live proeven’. Jouw klant moet al smikkelend tot de conclusie komen dat deze gratis geproefde lekkernij beslist mee naar huis moet. Om te delen met huisgenoten, om thuis mee uit te pakken, voor een extra mooie maaltijd, een gezellig borreluurtje of een lekkere lunch. Natuurlijk tegen de speciale (lees gereduceerde) ‘happy hour-prijs’.

Kies iedere week een ander artikel dat je onder de aandacht brengt. Dat kan een specialiteit zijn waarmee je naam kunt maken: de zelfgemaakte kookworst of gehaktballen uit eigen keuken. Een krentenwegge of speciaal geïmporteerde exotische vruchten. Ach, u heeft zelf genoeg ideeën!

Herhaal deze actie iedere week op hetzelfde moment. Maak er een vaste prik van. Creëer in de winkel een plek waar je het ‘happy hour-product’ aan de man brengt. Doe het zelf, of vraag een enthousiaste medewerker met een leuke vlotte babbel. Belangrijk: als iedereen er maar ‘happy’ van wordt! Zeker weten dat klanten erop terugkomen. Er valt gratis te snaaien en voordeliger te kopen.

Dus: pak eens uit! En doe dat met lekker veel bombarie.

Terug naar boven