20-november-2018 | Door: Kiki Stender
Ken de klant

Ken de klant

Vroeger was het heel normaal: als vers-ondernemer kende je jouw klanten vrijwel allemaal bij naam. Je was ook van heel wat, vaak persoonlijke, zaken op de hoogte. In kleinere plaatsen is dit nog steeds vrij gebruikelijk, maar bij grotere ondernemingen, zeker in de grote steden, niet meer.

Toch is je klanten kennen onverminderd belangrijk voor de klantenbinding, ze van naam kennen, de gezinssamenstelling weten, op de hoogte zijn van bijzonderheden als een hobby, of een ophanden zijnde trouwerij. Oprechte belangstelling tonen wordt door de consumenten gewaardeerd en is voor velen een reden om terug te komen. 

Klanten zijn geen nummertjes, maar relaties die zorgen voor een goed belegde boterham. Toon belangstelling. En hamer er bij jouw medewerkers op dat ze dat ook doen. Heel vaak geeft de klant een kleine hint voor een gesprek. Als een klant zegt: “Mijn moeder komt vanavond eten, heb je iets speciaals?”, dan geef je niet alleen door welke specialiteiten je in huis hebt. Dan vraag je een beetje door: “Waar houdt je moeder van, van traditioneel of nieuwe smaken? Is ze nog fit?” En: “Houdt ze ook van een borrelhapje? Ik heb erg lekkere droge worst. Flinterdun gesneden is dat een lekker apetizer.”  Vergeet overigens vooral niet om te luisteren naar het antwoord.

Deze aanpak is wel wat eenzijdig. Jij verdiept je in de persoon die boodschappen bij je komt doen, terwijl die vaak geen idee heeft door wie ze geholpen wordt. Wat let je om op jouw website je medewerkers aan de klanten voor te stellen? Gebruik daarvoor een aparte pagina. Plaats foto’s van jezelf en de medewerkers en vertel kort en krachtig wat de persoon bij doet en wat zijn of haar specialiteit is. Geef ook aan welke smakelijke tip hij of zij voor de klant heeft. In de winkel staan dan na verloop van tijd geen onbekende slagers of verkoopsters meer, maar ‘bekenden’. 

Je kunt iedere maand een andere medewerker voorstellen als ‘medewerker van de maand’ (of van het seizoen). Hang een grote foto in de winkel, geef een paar bijzonderheden en zijn smaaktip. Dat levert gespreksstof op, verhoogt de herkenbaarheid en de sfeer in de winkel. Het geeft meer binding. Goed voor de continuïteit van de omzet. 
 

Terug naar boven