Marketing, ofwel de activiteiten die een bedrijf uitvoert om verkoop te bevorderen. Soms lijkt het of niets wordt geschuwd om die verkoop naar een hoger plan te brengen. Eerlijk gezegd word ik daar wel eens een beetje beroerd van, vooral als er wordt meegelift op al bestaande succesvolle producten of namen. Zoals ‘de Vegetarische Slager’, die bij mijn weten niets met een slager te maken heeft. De naam lift mee op de kracht van een oeroud ambacht, en heeft daarmee groot succes. Klanten laten zich, door de gedegen marketing achter dit concept, gemakkelijk meevoeren. Knap hoor. 

Onlangs las ik een artikel waar een marketingspecialist duidelijk zijn vinger in de pap had gehad. Het maakt me boos, een dergelijke aanpak van misleidend naamgebruik. Het ging om fruitspecialiteiten die werden gebruikt om de zaak te promoten. ‘Pulled-pork’ en ‘tonijnsalade’ lees ik op de kaartjes. Ik verwacht bepaalde ingrediënten: in het eerste geval een product gemaakt met varkensvlees. Bij voorkeur van vlees van de nek of schouder, want dat geeft het meest malse resultaat. Het tweede product moet een topper zijn met als basis tonijn. Niets in minder waar.

Want wat schetst mijn verbazing? Beide producten zijn gemaakt van jackfruit, oftewel de nangka: een tropische vrucht, oorspronkelijk afkomstig uit India. Smakelijk vlezig, een vrucht  die gemakkelijk smaken opneemt. Indiërs verwerken hem in zowel zoete als hartige gerechten, waaronder natuurlijk curries. De ondernemers in kwestie hebben de vrucht, voor hun ‘pulled pork’, verrijkt met kruiden en barbecuesaus waardoor er een soort vleessmaak ontstaat. De tonijnsalade heeft als basis zeewier (wellicht vanuit de gedachte ‘er moet toch íets uit de zee inzitten, nietwaar?’) 

Zakelijk gezien is het misschien wel handig om mee te liften op bestaande toppers en hun namen te gebruiken voor nieuwe producten. Ik hoop echter dat de consument kritisch blijft, er doorheen prikt en deze producten met andere (argus)ogen blijft bekijken. Wat krijg je als je dit koopt? Waar voor je geld? Misschien zijn ze lekker en kwalitatief goed, maar met vis of vlees hebben ze niks te maken. Dit soort namen deugen voor geen meter. Ze doen het eigenlijke product te kort. 

- Publicatiedatum: 26 August 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl