Eens in de zoveel jaar moet de zaak op de schop. De koelingen deugen niet meer, de lay-out en routing zijn niet meer van deze tijd, of de kleuren en tegels zijn zo verouderd dat je denkt een antiekzaak binnen te stappen. Verbouwen is een hele onderneming die niet alleen bakken met geld kost, maar ook ongelooflijk veel tijd in beslag neemt. En dan loop je ook nog omzet mis door de sluiting van de winkel.

Vaak hoor ik dan dat de ondernemer een dergelijke aanpak maar over zich heen laat komen. Het is niet anders. Jammer, maar dat kost omzet. Niet nodig. 

Het organiseren van een noodwinkel is een vak apart. Sommige ondernemers kunnen binnen hun eigen bedrijf een onderkomen zoeken. Anderen moeten buiten hun pand een oplossing zoeken. Waar kan en mag de noodwinkel komen, zonder dat die problemen in de staat veroorzaakt? Je moet op zoek naar een bedrijf dat in staat is een verkoopwagen of een nog ruimere winkel tijdelijk te verhuren. Je moet met de gemeente om de tafel. En alles zodanig organiseren dat de klant het nog steeds het aangenaam vindt om gedurende de verbouwing bij je te blijven kopen.

Om dat te bereiken moet je met een duidelijke aanpak komen.

Wees open en eerlijk. Vertel wat je gaat doen, via de krant, je internetpagina en/of social mediakanalen. Natuurlijk betrek je je medewerkers bij het project. Je informeert ze over hoe je de zaak wil gaan aanpakken. Sta open voor hun ideeën! En geef aan hoe belangrijk het overeind houden van de omzet is voor het voortbestaan van de zaak. En dan de klant….met tijdelijke aanbiedingen die te interessant zijn om te laten liggen, hou je hun aandacht vast. Misschien kun je ook de bouwvakkers en installateurs erbij betrekken? Zet ze in het zonnetje, plaats hun foto in de krant of op het net, en laat ze reclametips geven. 

Zorg boven alles voor een goede sfeer. Maak ook de noodwinkel gezellig, zodat klanten zich niet verloren voelen of in een rommeltje staan. Laat ze lekker smullen: van jouw warme grilworst, een bakje soep, de lekkerste verse koekjes of wat warme kibbeling. Door ze extra te verwennen, kweek je een enorme dosis goodwill. 

Als dat allemaal lukt, stappen de klanten tijdens en na de verbouwing gewoon jouw winkel weer binnen. 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 28 September 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl