Er is iets dat me opvalt. Overal in winkelstraten plaatsen winkeliers buitenborden voor hun winkelpand. Soms echt midden op de stoep, als een irritant obstakel. Daar kun je over vallen, maar daar gaat het nu even niet over. Hoewel; het is prettig als jouw bord niet als eerste emotie ergernis oproept. 

Waarover wel? Over het feit dat menig ondernemer schijnt te denken dat zo’n bord het meest effectief is als je er zoveel mogelijk aanbiedingen op vermeldt. Dan heeft de klant immers keuze! Soms staat er zóveel tekst, dat er maar één manier is om alles te ontcijferen: stoppen. Maar wie neemt die moeite? Een langs wandelende consument werpt er hoogstens een snelle blik op. Fietsers en automobilisten missen vrijwel zeker de boodschap; die gaan er, letterlijk en figuurlijk, te snel aan voorbij. Conclusie: zo’n bord levert je niets op. (Net als vieze, oude en versleten borden overigens. Hou ze schoon en netjes; we hebben het wel degelijk over een visitekaartje voor je bedrijf.) 

Wil je opvallen? Hou het dan simpel! Plaats maximaal twee aanbiedingen. Schrijf die duidelijk (en foutloos) in goed leesbare grote letters op. Heb jijzelf met jouw handschrift de lachers op je hand? Zou je het goed doen in de geheimschrift-wedstrijd? Vraag het dan aan een van je medewerkers die wél mooi kan schrijven. Of plaats een buitenbord waar je voorgedrukte reclameposters in kunt steken; vaak kun je die bestellen bij je grossier of de organisatie waar je lid van bent. Een plaat van een smakelijk saucijzenbroodje, een salade of een dampende kop soep; daar lopen passanten wel warm voor.

Ik zag eens een buitenbord waarop de actuele buitentemperatuur vermeld stond, en daaronder ‘Brrr, wat een snertweer’. SNERT: nu .. voor een héle liter!’  Ik kreeg er gelijk zin in, en zag me al aan de avonddis zitten: rookworstje erbij, roggenbrood met spek. Mmm, lekker! Ik stond binnen in de winkel voor ik er erg in had. Nu ben ik echt niet de enige waarbij het zo werkt, heel veel consumenten bepalen pas op de dag zelf wat er die avond op tafel wordt gezet.  

Kortom: gebruik je fantasie, brainstorm met je team. Houdt het kort en kernachtig. Maak eens een grap. En pas je teksten steeds opnieuw aan, dat houdt je bord verrassend. 
Dán val je op! 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 7 December 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl