Ambachtelijke ondernemers gooien het bijltje erbij neer. De koek is op. Ze naderen hun pensioen, hebben geen opvolger, de zaak is onverkoopbaar. Een trieste ontwikkeling. Ons vak moet veel beter gepromoot worden, anders verdwijnen we van de markt. Onderwijsinstellingen doen hun uiterste best om leerlingen, potentiele opvolgers, binnen te halen. Prachtige cursussen zetten ze ervoor op. Die nog goed scoren ook. Of dat het tij kan keren? 

Ik sprak onlangs met een slager-ondernemer over het niet kunnen vinden van een opvolger. Hij kwam met een verrassende uitspraak: “Het komt ook doordat we te weinig complimenten geven”. Ik vroeg hem dat eens uit te leggen. 

De slager vertelde: “Mijn dochter werkte al jaren bij mij in de zaak. Hoewel ik zag hoe geschikt ze was, wilde ze het bedrijf niet overnemen. Waarom toch niet? Dat werd mij niet duidelijk. Ik kaartte het probleem eens aan bij de groep slagers met wie we geregeld samenkom om te sparren over ons ondernemerschap. Daar kreeg ik nogal wat kritiek te horen op de manier waarop ik zakelijk met mijn dochter omging. Dat ik er maar vanuit ging dat alles wat zij deed heel normaal was. Dat ik alleen opmerkingen maakte als het fout ging. Of ik er wel bij had stilgestaan dat dat kon resulteren in een afwerende en teleurgestelde houding bij haar? Nee, moest ik toegeven: dat was niet bij me opgekomen. De club adviseerde mij mijn aanpak te wijzigen. ‘Geef haar meer vrijheid van handelen, meer complimentjes en betrek haar meer bij het beslissingen nemen en overleg’ vonden ze. Ik besloot de adviezen op te volgen. Langzaam maar zeker veranderde de sfeer. Haar interesse in de slagerij kreeg een positieve wending. Het resulteerde uiteindelijk in een goed gesprek waarin ze aangaf de zaak graag te willen overnemen. Na wat goede cursussen en trainingen is ze er klaar voor, ze heeft er zin in. Ze is inmiddels opgenomen in de VOF. Geweldig.

Geldt dit misschien ook voor u? Misschien zitten er onder de jonge gasten in uw zaak ook potentiele overnamekandidaten verscholen. Om ze wakker te schudden en enthousiast te krijgen, hoeft wellicht alleen de knop om; bij ú. Naar wat meer schouderklopjes, complimenten en positieve feedback. 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 June 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl