27-augustus-2018 | Door: Kiki Stender
Passie brengt klanten

Passie brengt klanten

Ik reis veel en voer onderweg gesprekken met veel ondernemers. Zowel met ‘goede’ als met ‘middelmatige’ ondernemers. Een kwalificatie op gevoel, niet gebaseerd op hun vakmanschap. Wie ben ik als oud-slager, om te oordelen over de vis van de visboer, het brood van de plaatselijke bakker of de groente van de groenteman. Ik kwalificeer mijn gesprekspartners op basis  de uitstraling van hun winkel. Maar bovenal die van de ondernemer zelf.

Ze onderscheiden zich door de manier waarop ze aan klanten komen. Niet via de advertentie in de krant of het foldertje met kerst. Niet door het prijskaartje in de toonbank of de foto op facebook. Natuurlijk; dat kan helpen. Maar het is de passie waarmee een ondernemer en zijn medewerkers hun lekkers verkopen dat de doorslag geeft. 

Het is de manier waarop ze met klanten praten, ze kennen en vertroetelen als ware het hun eigen kinderen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Een bakker laat het zien door de tientallen verschillende broden die hij bakt. Daar is hij apetrots op en hij kan er uren over vertellen. Een slager die ik sprak heeft er zijn hobby van gemaakt om zo’n 20 verschillende soorten rundvlees vanuit zijn dry-aged kast te verkopen. Een mij bekende visboer maakt er een sport van om zoveel mogelijk verschillende vis-borrelhapjes te leveren en praat erover in geuren en kleuren. Een groenteboer die ik ken vindt het een uitdaging om op de stoep voor zijn winkel een keur aan verse groenten en vruchten te etaleren. Vraag hem er niet naar, want hij houdt niet op met vertellen. 

Kijk, daar zit hem nou net de kneep. Diepgaande kennis van het vak gebracht met passie en met enthousiasme. En het houdt daar niet op, de echte vakidioten doen alles wat met hun ondernemerschap heeft te maken op die manier. Passie en enthousiasme proef je. Passie maakt het product voor de klant lekkerder dan al het voorverpakte voedsel in de supermarkt. 

Dan mag je schort of je tuniek aan het eind van de dag wat smoezelig zijn. Dan mag je als groenteman niet al te schone handen hebben omdat je net een paar kratten groente hebt overgepakt. Dan mag je aan de snijtafel kunnen zien dat je een partij haring hebt staan schoonmaken. Een klant maalt daar niet echt om. Die wil horen wat er op het hakblok ligt en waarom dat vlees zo lekker is. Die wil het water in de mond voelen lopen als jij over je kostelijke waar vertelt. Dáár komen ze voor terug. Ja toch? 

Terug naar boven