Ondernemers in de versbranche weten als geen ander wat het betekent om een goede hygiëne te hanteren. Ze werken met controleboeken, werklijsten, HACCP en kijken hun medewerkers continu op de vingers of de zaken wel goed worden afgehandeld. Goede hygiëne is de basis voor het vervaardigen en verkopen van topproducten. Is die niet in orde, dan gaat het een keer mis en wordt je daar op een dag keihard op afgerekend. 

Toch merk ik dat ondernemers vaak met de oogkleppen op naar hun eigen bedrijf kijken. Hun kritische blik reikt tot en met de productie en de winkel. Binnen is alles pico bello in orde, maar hoe zit het met de buitenkant? Die wordt dikwijls vergeten. Is dat omdat de ondernemer zijn pand meestal betreedt via de achteringang? 

Wees je bewust van het feit dat consumenten in hun onderbewustzijn wel degelijk registreren hoe jouw zaak er uitziet. Iedere passant vormt zich bewust én onbewust een oordeel van jouw bedrijf, op basis van de kleinste details. En die pui? Die is dus bepalend voor hun eerste indruk. 

Ik ben er eens bewust op gaan letten, en schrok. Ik zag verschoten en gerafelde vlaggen,  versleten buitenborden, verpieterde bloembakken, rommel op trottoirs. En heel vaak besmeurde onderkanten en van de pui; de plaats bij uitstek waar opspattend vuil vastkleeft, de plek waarnaast menig hondje zijn poot optilt om zijn behoefte te doen. Onbegrijpelijk dat je als ondernemer hier blind voor kan zijn. Je trekt toch zelf ook iedere dag schone bedrijfskleding aan? Tenminste, dat hoop ik toch wel! 

De oplossing is even simpel als voor de hand liggend: neem letterlijk en figuurlijk afstand en maak er de gewoonte van om een paar keer per jaar de pui  stevig onder handen te nemen. Bekijk jouw zaak vanaf de overkant van de straat. Zet de bril op van potentiële klant, neem waar als een buitenstaander: wat zie je? Wat moet er gebeuren om de zaak fris en uitnodigend te houden of krijgen? Vergeet niet: een brandschone, strak geverfde pui en opgeruimde stoep geven een goede indruk van de kwaliteit die te vinden is áchter de entree.

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 March 2017

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl