22-oktober-2018 | Door: Kiki Stender
Sahara

Sahara

De pui is het visitekaartje van jouw bedrijf, die van verre al herkenbaar moet zijn. Consumenten willen namelijk niet zoeken, maar in één oogopslag zien of ze een bakkerij, slagerij of viswinkel naderen. Wat helpt zijn een opvallende belettering, een duidelijke uiting van de formule en schone wapperende vlaggen (want beweging trekt de aandacht!). Ook mooi verzorgde bloembakken gevuld met kleurrijke bloemen of  fris groen, trekken de aandacht. Eenmaal voor de deur moet alles er fris uitzien: kozijnen zitten goed in de verf, het trottoir is aangeveegd. 

Laten we wel zijn; een puinzooi voor de deur belooft weinig goeds over de manier waarop binnen gewerkt wordt. Voor de consument is het exterieur van de zaak een vertaling van de manier waarop binnen de zaken worden aangepakt: een uitnodiging om binnen te stappen, of een waarschuwing om weg te blijven.

Enkele weken geleden bezocht ik de Sahara, bij wijze van spreken dan, want wat ik aantrof leek verdacht veel op een verdorde woestijn. Twee grote bloembakken vol verdroogde en verpieterde planten markeerden de ingang. Het kon niet anders; hier was in geen weken naar omgekeken. 

Maak het jezelf nou eens gemakkelijk. Wie van de medewerkers heeft ‘groene vingers’?  Die maak je verantwoordelijk voor de buitenboel. Hij of zij mag ’s morgens eerst de bloembakken controleren, de dode bloemetjes verwijderen, de planten water geven. Stem de bloembakken af op het seizoen; dat maakt de zaak extra aantrekkelijk. De persoon in kwestie kan dan meteen de stoep vegen, de reclameborden schoonmaken en buiten zetten. Denk ook aan de belettering: wie heeft het mooiste handschrift en houdt van ‘handletteren’? Die persoon mag het bord beschrijven.)  

Zo wordt jouw pui binnen de kortste keren het visitekaartje dat het zou moeten zijn: een feest om te zien, én om naar binnen te stappen. De eerste klap is een daalder waard!

Terug naar boven