Het valt niet altijd mee om elke keer weer met iets nieuws te komen. Zo langzamerhand hebben we zoveel producten dat nieuwe toppers steeds minder voorbijkomen. Maar toch zijn er nog kansen. Kijk eens naar de streek waar je woont en probeer uit te vinden of daar nog producten zijn die de moeite van het proberen waard zijn. Neem desnoods contact op met de plaatselijke historische vereniging. Zij zijn vaak heel bekend met streekrecepten en -producten.

Misschien vind je daar recepten, maaltijden of ouderwetse gebruiken die je tot een heel eigen product kunt ombouwen. Dan heb je iets unieks, wat jou onderscheidt van de supermarkt. Ga aan de bak met eigen lekkernijen, laat zien dat jij de specialist bent.

Test de producten altijd eerst met je eigen medewerkers voor je het verkoopt aan de consument. Laat ze ‘blind proeven’, zonder ze te vertellen over het product. Noem ook geen naam, luister alleen naar hun op- en aanmerkingen. Daar kun je dan goed op inhaken. Daarna rond je het recept af om het aan de buitenwereld te presenteren, in coronatijden is dat niet altijd even gemakkelijk. 

Het is natuurlijk leuk als je de streekproducten in het weekend promoot door een medewerker in streekdracht. Dat opent meteen het gesprek met de consument. Plaats een tafeltje in de winkel zodat je de consumenten op een veilige afstand kan benaderen. Laat ze de hapjes zelf pakken.

Uiteraard kun je ook het internet goed inzetten. Plaats foto’s van het product en zet er meteen het recept bij. Op die manier zet je jouw streekproduct meteen goed in de markt. Je kan daarnaast het product in het weekend met korting aanbieden, laat de klant er eerst kennis mee maken. Ze hebben vaak een extra zetje nodig om tot een onbekende aankoop over te gaan. 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 July 2021

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl