In gesprekken met ambachtelijke ondernemers hoor ik vaak dat ze niet of nauwelijks bij een supermarkt naar binnen lopen. Zeker niet bij de vleesafdeling. En ook niet bij de plaatselijke super: stel je voor dat je herkend wordt… Een tweede reden hangt samen met een wat minder plezierig trekje: de aanwezigheid van een lichte vorm van arrogantie. “Waarom zou ik bij de super gaan kijken? Ze hebben voor mij niets te bieden en ik ben veel beter!”

Ik durf te stellen dat je het bij het verkeerde eind hebt wanneer je er zo over denkt. Veel supermarketen hebben wel degelijk iets te bieden. Voorbeelden?

Het vaak reusachtige assortiment, ambachtelijke lekkernijen, een gelikte presentatie, een uitgekiende zelfbediening, hulpvaardig personeel. Daarbij zijn supermarkten niet zelden vooroplopers wanneer het gaat om vernieuwing. Een mooi voorbeeld is de artikelgroep ‘Streeckgenoten’. Een serie vleeswaren vervaardigd door collega-ambachtelijke slagers die bij AH in huis gehaald zijn om extra mooie en puur ambachtelijke vleeswaren te kunnen bieden. Of ambachtelijke slagers daar wel of niet aan mee moeten werken, laat ik in het midden. Deelnemende slagers zoeken zo hun extra omzet en zo te zien wordt er behoorlijk mee gescoord. 

Vaak zie ik dat verse producten heel anders worden aangeboden dan bij de ambachtsman. Dunner gesneden, of in kleinere porties. Broodjes kun je vaak zelf uitkiezen uit mooie ruime presentatiebakken en dat stellen klanten blijkbaar zeer op prijs. Zelf kiezen geeft het gevoel dat je het beste koopt. 

Ook op het gebied van groente en fruit staan ze hun mannetje. Kijk maar eens naar de pr van Lidl, die al 8 jaar wordt uitgeroepen tot de beste super in groente en fruit. Trouwens, wanneer je toch binnen bent, loont het de moeite om eens te kijken naar het vega-assortiment. Je kijkt je ogen uit. 

Kortom: stop met het mijden van de supermarkt. Stap desnoods eens binnen in een andere plaats wanneer je dat in je eigen werkgebied niet durft of wil. Kijk wat ze aan te bieden hebben en hoe ze de zaken aanpakken. Pik mee wat je aantrekkelijk lijkt en geef er je eigen draai aan! 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 May 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl