24-maart-2020 | Door: Kiki Stender
Vrije keuze

Vrije keuze

Geen consument is hetzelfde, ieder heeft zijn eigen voorkeuren, en over smaak valt niet te twisten. Dat maakt het allemaal niet eenvoudig om ze te verleiden; je weet nooit waar die ene klant die je voor je hebt precies voor smelt: voor hartig of juist voor zoet? Voor vegetarisch of juist voor een stevig stuk vlees? Voor gemak of voor ‘zelf doen’?  

Met aanbiedingen kun je die voorkeuren wel een beetje sturen. Iedereen moet, of wil immers ‘op de kleintjes letten’. Het is voorjaar; tijd voor wat nieuws, en ‘Maart roert zijn staart’. Dus laat jouw aanbieding nou eens net zo dynamisch zijn! Wat gebeurt er als je de klant zélf laat kiezen welk artikel ze tegen een aanbiedingsprijs kunnen kopen? Misschien kun je ze zo verleiden een product te proeven en te kopen dat ze nooit eerder probeerden; omdat ze het niet kennen, niet durven of omdat het normaal gesproken te duur voor ze is.  

Kies voor een vast kortingspercentage, bijvoorbeeld 10%. Natuurlijk maak je lekker wat lawaai rondom de bijzondere kortingsactie: met een raamposter, in de winkel er aandacht aan te besteden met leaflets, of door de actie op de monitor te laten draaien. Motiveer jouw personeel en de verkopers de actie steeds opnieuw bij iedere klant onder de aandacht te brengen. Ze kunnen bijvoorbeeld juist die artikelen aanprijzen die normaal gesproken minder snel gekocht worden, nieuw in het assortiment zijn, of waarvan je er veel op voorraad hebt. Daag je klanten een beetje uit!

Deze ‘vrije keuze’ kun je het best inzetten op de rustigste dag van de week. Als jouw klanten eenmaal weten dat er juist die dag persoonlijk voordeel valt te halen, zorgt dat zeker weten voor reuring in de tent. 

Terug naar boven