Wat gaat 2021 na dat bewogen 2020 ons brengen? Een werkend vaccin tegen Covid-19? Ik vrees dat ik voorlopig alleen kan drómen van festivals met foodtrucks, van drukbezochte markten met lekkere lokale producten en een knalfuif met oud & nieuw. 

Maar de wereld draait door. Wat wordt volgend jaar belangrijk? Een top 3.

Met stip op 1: Gezonder leven! Een gezonde leefstijl (gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning, stoppen met roken en alcohol matigen) kan bij veel mensen het immuunsysteem al binnen enkele weken versterken en zo de kans op een ernstig beloop van COVID-19 verkleinen, blijkt uit allerlei onderzoek. Dit geldt zowel voor mensen met (ernstig) overgewicht als voor mensen met een gezond gewicht. Ook zou het per direct aanmeten van een gezondere leefstijl mogelijk kunnen bijdragen aan een betere respons op de vaccins, die nu nog in ontwikkeling zijn. Tientallen wetenschappers,  bestuurders en hoogleraren stuurden in november een brief aan minister De Jonge, minister Van Ark en staatssecretaris Blokhuis met een urgent verzoek tot een campagne voor een gezondere leefstijl. Niets weerhoudt jou als vers-specialist ervan om alvast te beginnen met dit onder de aandacht van je klanten te brengen: met lekkere producten en een passend advies.

Ook actueel: steeds meer Nederlanders kiezen vaker voor alternatieve eiwitbronnen. Het pallet aan eet-types dat jouw winkel binnenstapt is divers. Zo hebben we de ‘gewone’ vegetariër, de pesco-vegetariër (eet zuivel, eieren én vis), de ovo-vegetariër (eet geen vis en zuivel, maar wel eieren), de veganist (consumeert uitsluitend plantaardige voeding) en de flexitariër (eet vlees, vis, zuivel en eieren, maar wil minderen). Er zit wél een kloof tussen intenties en gedrag: de consumptie van alternatieve eiwitten is niet toegenomen en vlees blijft voor de meeste Nederlanders met afstand de belangrijkste eiwitbron. Toch is er wel degelijk een bereidheid om minder vlees te eten en vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten op het bord, zeker als de smaak, bite en geur goed zijn.

Dat brengt me bij de derde trend. Nu er zoveel níet kan en mag, en er zoveel gesloten is en blijft, krijgt het verlangen naar nieuwe smaaksensaties een extra boost. En weetje, ook dáár kun je net zo goed gelijk mee beginnen! We mogen dan misschien niet knallen tijdens de jaarwisseling, maar over knallen met je bedrijf is niets gezegd. 

Dus kom maar op met jullie smaakexplosies!

Judith Witte | judith@b2bcommunications.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 7 December 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl