Het draagvlak voor de coronamaatregelen neemt af. Dat zie en hoor ik al een tijdje om me heen: van familie en vrienden, en in gesprekjes in winkels. Veel mensen zijn ‘het zat’. Op 15 juni werd het officieel bevestigd door de voorzitter van het Veiligheidsberaad, Hubert Bruls. ‘Mensen in cafés en restaurants hebben er steeds meer moeite mee om anderhalve meter afstand te houden’, stelde hij. Nou, Hubert, dat geldt echt niet alleen in de horeca hoor. Ook in parken, op het strand, in de winkelstraten en de rij voor een kassa wordt het steeds lastiger.    

Wat mag wel, en wat mag niet? Waarom mag iets op de ene plek wel (met heel veel mensen een vliegtuig in), en elders niet (naar de kermis)? 

Ondertussen probeer ik geïnspireerd en positief te blijven. Ha! Kijk aan: ‘Minder zorgen over continuïteit bedrijf bij ondernemers’, meldde het CBS op 9 juni, op basis van onderzoek (van begin mei) naar de verwachte gevolgen van de coronacrisis. Goed nieuws. Ik hou ervan. ‘In vrijwel alle branches van het niet-financiële bedrijfsleven is het aantal ondernemers dat denkt in de huidige economische situatie minstens nog een jaar te bestaan, in mei sterk toegenomen ten opzichte van de meting van april.’  Precies één dag eerder berichtte de Rabobank nog: ‘De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval.’ Het laatste artikel blijft helaas hardnekkiger in de media rondcirculeren dan het positievere CBS-bericht over het toegenomen vertrouwen in het voortbestaan van het eigen bedrijf tijdens de coronacrisis.

Cijfers en feiten zijn deze maanden meer dan ooit momentopnamen. Ze zwalken heen en weer als beschonken kroegtijgers. Wat doen we met dat negatieve sentiment? Worden we er beter van? Ik vraag me af: kunnen we realistisch zijn, en tegelijk ook positief blijven?

Ik heb al sinds mijn studententijd een levensleus. Het is geen diepzinnige Buddha-quote of Kalil Gibran-wijsheid. Het is een songtekst geschreven door Paul Haenen en Wim. T. Schippers en wordt vrolijk de wereld ingeslingerd door het legendarische Sesamstraat-duo Bert en Ernie. ‘Maak er wat van, maak er wat van’, zingen ze. ‘Als je ontevreden bent, nou doe er daar dan wat an!’. 

Ik wens jullie een prachtige zomer!  

Judith Witte
judith@b2bcommunications.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 26 June 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl