Elk weekend heeft hij weer een andere special. Zoals tutti frutti brood met papaja, of aspergebrood met rucola en walnoten. Maar bovenal is Peter Jeukens een bakker die het voor elkaar krijgt om elke klant te laten glimlachen. Hoe doet hij dat? We bezoeken samen met hem zijn twee winkels in Nijmegen. 

Het is al druk bij Stadsbakkerij de Bie in Nijmegen, als een moeder met een kleuter de winkel binnenstapt. De kleuter wurmt zich op een vrolijke manier langs alle klanten, rent tot achter de balie en kijkt de medewerker met een vertederende blik aan. “Hee, ben je er weer?” zegt de medewerker. “Kijk eens wat ik voor je heb.” En ze geeft het kind een snee krentenbrood in de hand. Tevreden loopt hij terug naar zijn moeder. “Een goed contact met kinderen is belangrijk”, zegt bakker Peter Jeukens. “Vrolijke kinderen zorgen voor tevreden ouders. Bovendien zullen de kinderen zich dan altijd blijven herinneren hoe leuk het bij die bakker was.” Daarom leert hij alle kinderen dat zij een snee krentenbrood of een krentenbol mogen komen halen achter de balie. En de kinderen, en alle andere klanten trouwens ook, mogen zelfs een kijkje nemen in de productieruimte. “Voor kinderen is dat al snel bijzonder. Een jongen die hier veel komt, vindt het bijvoorbeeld leuk om de deegmachine even aan en weer uit te zetten. Zo snel zijn ze tevreden.” Soms maakt de bakker echt iets bijzonders mee met de kinderen die graag in zijn winkel komen. Zo kwam een jongen een keer vol trots vertellen dat hij zijn zwemdiploma had gehaald. Peter: “Nou, dat vind ik erg knap, antwoordde ik en zei: ‘Dan mag je van mij iets lekkers uitkiezen’. We hebben toen samen op een muurtje een appelflap gegeten. Dat vond ik een mooi moment.”

Geef het de tijd

Peter is niet alleen een bakker met een goed gevoel voor klantencontact, hij heeft ook ouderwets veel passie voor het ambacht. “Onze broden zijn minimaal 4,5 uur onderweg en onze desembroden zelfs minimaal 20 uur”, vertelt hij. “Natuurlijk kan ik de meeste broden ook in twee uur maken. Klanten zullen het verschil op de dag van aankoop niet merken. Maar brood dat de tijd heeft gekregen om te rijzen en te bakken, heeft meer aroma en is na vier dagen nog steeds lekker.” 

Specials

Kwaliteit leveren is voor hem het allerbelangrijkst. Daarnaast vindt hij het leuk om ‘lekker gek’ te doen met zijn producten: elk weekend een special, waar hij regelmatig iets over post op Facebook. Zoals tutti frutti brood rijk gevuld met abrikozen, papaja, ananas, mango, appel, sinaasappel, noten en zonnebloempitten: ‘Heerlijk voor bij een kaasplank’. Of: aspergebrood, gevuld met witte en groene asperges, beenham, rucola en walnoten: ‘heerlijk voor bij de Pinksterbrunch’. Ook heeft hij wel eens bijzondere initiatieven waarmee hij de publiciteit haalt. Zo heeft hij jaren geleden de Stevenskerk in Nijmegen gered. “Er was geen geld voor de restauratie, daarom startte ik een inzamelingsactie. Van elk Stevensbrood dat ik verkocht, ging er 25 cent naar de kerk. Daarmee kwamen we in de Gelderlander en dat veroorzaakte weer een kettingreactie. Andere ondernemers kwamen met vergelijkbare acties en uiteindelijk kon ook de gemeente niet achterblijven. Daardoor werd er voldoende geld opgehaald om de kerk alsnog te restaureren.”

De ondernemer heeft meer van dit soort gepassioneerde verhalen. Zo vertelt hij dat hij graag op vakantie gaat naar Frankrijk, Italië of Oostenrijk. Overal waar hij komt, bezoekt hij bakkerijen. Hij vraagt altijd of hij een nacht mag meedraaien. “In het buitenland passen ze andere technieken toe, daar kan ik veel van leren. Italiaanse bakkers gebruiken bijvoorbeeld 80 gram water op 100 gram bloem. Dat kunnen wij ons in  Nederland niet voorstellen. Ze doen dat door telkens een beetje meer water toe te voegen. Daardoor krijgen die broden die heerlijke flinterdunne korst.”

Tip voor jongeren

Peter is nu 56 jaar. En ook al doet hij het vak nog altijd met veel plezier, het grootste deel van zijn bakkersloopbaan ligt achter hem. Als hij de jeugd een tip mag geven, dan is het deze: “Zorg dat je op de opleiding het bakkersvak echt goed leert. Sta open voor de ideeën van anderen. Ik heb bijvoorbeeld veel contact met koks, ook van hen kan ik veel leren. Ik hoop dat meer jongeren gaan beseffen hoe leuk het bakkersvak is. Het is een vak waar je veel passie in kwijt kunt. En waar je nog steeds een hele goede boterham mee kunt verdienen.” 

www.stadsbakkerijdebie.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 June 2018

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl