Bakkerij Hogenboom, gevestigd in winkelcentrum Castellum in Houten, vaart zijn eigen koers: met een eigen broodlijn, ludieke acties en eigenwijze openingstijden.

“Ik wil écht verse producten verkopen, ook van lokale oorsprong. Daarom ben ik in gesprek met een molenaar uit de buurt om te kijken hoe we kunnen samenwerken,” vertelt ondernemer en bakker Freek Hogenboom. “Zo’n samenwerking zorgt voor een kloppend, volledig verhaal naar de klant. Het draagt bij aan de beleving rondom brood, en beleving is een wezenlijk onderdeel van de productkwaliteit geworden.” Trends volgt hij op de voet. Zo heeft hij in zijn assortiment ook gluten- en lactosevrije broden. De opkomst van spelt vertaalde hij naar een eigen broodlijn: de Krommerijn-broden

Geweldig team

In Castellum zitten diverse versspecialisten en twee supermarkten die zorgen voor een grote aantrekkingskracht van het gebied, maar Freek is de enige bakker. “In het verleden had ik meerdere winkels, maar dit bevalt beter. Ik kan mij volledig focussen op één winkel, We hebben een geweldig team, met medewerkers die elkaar naadloos aanvullen. Ik ben blij met de locatie. Het enige minpuntje is dat de productie niet volledig intern zit; daarvoor bood de locatie te weinig ruimte. Het merendeel van de broden wordt 900 meter verderop gebakken.” 

De zondagsopening

Omdat Freek staat voor écht vers, wilde hij graag ook op zondag open. Begin maart van dit jaar was het eindelijk zo ver: in eerste instantie alleen in de ochtend, maar sinds kort de hele dag, van 08.30 uur tot 17.00 uur. “Ik liep al jarenlang met het idee rond om een klap te maken met een zondagsopening, maar de wet werkte niet mee. Wel merkte ik steeds meer dat de behoefte leefde bij klanten. Het was lang onzeker, maar uiteindelijk viel dan toch het besluit: de gemeente besloot de zondagsopening vrij te stellen. Dit is mijn kans, dacht ik. Maar ik wilde het wel goed aanpakken.” De bakker legde het idee eerst voor aan zijn personeel en peilde wie bereid was op zondag te werken. “Iedereen was enthousiast,” blikt hij terug. “Er waren zelfs werknemers die juist een grote voorkeur voor de zondag hadden. De bezetting voor de extra dag bleek dus geen probleem, ik hoefde niet te investeren in meer personeel.”

Ludieke pyjama-party

Om de zondagsopening aan te kondigen, liet Freek een crossmediale campagne opzetten: Facebook werd ingezet, hij verspreidde flyers en er waren uitingen in de winkel. Aan de eerste openingsdag werd een ludieke actie gekoppeld: wie die zondag in pyjama naar de bakkerij kwam, kreeg bij aankoop van een goedgevulde luxe ontbijttas een gratis slagroomschnitte. Klanten reageerden razend enthousiast. “Het resultaat was boven verwachting. Ze stonden buiten in de wachtrij, allemaal in pyjama! Ik had het effect onderschat, het was overweldigend!” Ook qua omzet pakte het besluit goed uit. “De zondagsopening zorgt er niet voor dat er op een andere dag ingeleverd wordt. Na de eerste opening volgden diverse zondagen met speciale aanbiedingen. Sindsdien blijft het klantenaantal geleidelijk stijgen. Het besef dat de bakker op zondag open is, moet nog groeien. In Nederland zijn we dit niet gewend. Maar wie wil nou niet de dat heerlijke weekendgevoel met verse, warme broodjes op zondagochtend?” Het succes van Freek heeft er inmiddels toe geleid dat een van de supermarkten de openingstijden op zondag vervroegde. 

Ambities

Doordat hijzelf zo veel mogelijk aanwezig wil zijn in de winkel, heeft de extra opening wel gevolgen voor zijn privéleven. “Ik moet de balans nog vinden, daar werk ik aan,” geeft hij ruiterlijk toe. Maar de ambities blijven groeien. “We gaan de zondagsopening nog meer aankleden, ik denk aan bestellingen met bezorging. In de toekomst wil ik de bakkerij meer ‘opengooien’ en nog transparanter te zijn. En ik wil meer beleving in de winkel, onder andere door meer van de productie te laten zien. De klant van nu heeft daar behoefte aan.” Het is duidelijk: de klant wordt in de watten gelegd, en Freek zit bomvol ideeën. 

Ook een (crossmediale) campagne opzetten?

Nieuwe klanten aantrekken, een hogere gemiddelde besteding of de introductie van een nieuw product; samen met één van de marketingspecialisten van Versplatform Leusden maakt u werk van elk doel. Na een marketingadviesbezoek weet de specialist precies wat er zich in én om uw winkel afspeelt. U ontvangt een uitgewerkt marketingplan met strategisch advies en doelgerichte activiteiten. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

www.versplatform.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 6 December 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl