Bas had met zijn vader acht groentezaken. Toen Pa met pensioen ging en de economische crisis toesloeg, besloot hij met zeven ervan te stoppen. “Ik had genoeg van al die managementtaken. Ik wilde terug naar mijn roots: groenteman zijn.”
 
Met 8500 inwoners, 4 grote supermarkten, een weekmarkt, een ventwagen en ’s zomers veel incidentele verkopers van fruit, is Brummen niet de meest ideale plaats om te overleven voor een groenteman. Toch is zijn ‘Groenteland’ van Bas Jansen en zijn echtgenote Saskia een goedlopend bedrijf. Wat is het geheim?

Drie pijlers

Aan de basis van Groenteland staan ‘ambacht en kwaliteit’. Zelf inkopen en zelf be- en verwerken is het devies. Bas: “Goedkope spullen kunnen klanten overal krijgen. Ik lever topproducten tegen een scherpe prijs; of het nu voor de consument in de winkel is, of de leveringen aan derden. Ook service is belangrijk, ik sta altijd voor ze klaar.” Nog steeds resulteert deze aanpak in een gestage groei. Als tweede pijler noemt hij de belevering van zijn horecaklanten, instellingen en slagers. Deze leveringen vormen 20% van zijn omzet. De derde pijler is ‘samenwerken’. 

Samen sterk

“Alleen is maar alleen”, zegt de groenteman nuchter. “Ondanks een breed klantenbestand en meer dan voldoende aanloop, is het in deze tijd lastig om in je eentje het hoofd boven water te houden.” Hij sloeg daarom met de plaatselijke Gildeslager Van Dijk en ambachtelijke bakker Teeselink de handen ineen. Iedere week plaatsen de drie gezamenlijk één grote advertentie met smakelijke aanbiedingen in de regionale krant. “Daar komen consumenten uit de hele omgeving op af,” zegt Bas. “Ook klanten die een ouderwets goede groenteboer in hun eigen omgeving missen.” Daarnaast brengen ze een paar keer per jaar samen een folder uit en openden ze eens hun deuren op een woensdagmiddag voor het publiek. Bas: “We ontvingen maar liefst 500 bezoekers, die een kijkje achter de schermen konden nemen. Daaronder waren heel veel nieuwe gezichten. Deze klanten maakten zo heel direct kennis met onze activiteiten. Veel van de bezoekers van toen zijn nog steeds klant.”

De regio erbij betrekken

Niet alleen lokale samenwerking heeft zijn aandacht. Hij nam hij de regionale topproducten van Groothandel Postuma uit IJsselmuiden op om ook de regio bij zijn winkel te betrekken. “Zoals nu de geurige ‘Polderaardbeien’: puur natuur uit de directe omgeving. Dat schept vertrouwen.” Verder verkoopt Bas producten die op zuivelboerderij Daaldiek in Geesteren worden gemaakt. “En Daaldiek verkoopt mijn vers gesneden salades. Een ruilhandel waar we beiden voordeel van hebben.” Bas ziet deze producten niet als winstmakers: “Het zijn service-artikelen voor klanten die graag natuurproducten kopen. Ik bespaar ze een trip naar de zuivelboer,” lacht hij.

Media-exposure

Ook via social media zorgt Bas ervoor dat hij ‘in the picture’ blijft. Op zijn facebookpagina plaatst Grossier Postuma wekelijks een mooi recept, en echtgenote Saskia zet er de aanbiedingen op. “Ik haal via deze weg niet echt veel extra omzet,” geeft Bas toe. “Ik gebruik het vooral voor de naamsbekendheid. Er wordt over ons gepraat.” 

Noten en smoothies

Als extra trekker presenteert Bas tientallen noten en zuidvruchten: artikelen die steeds meer in de belangstelling staan vanwege de positieve gezondheidseffecten. Hij verpakt ze zelf. De kracht van dit onderdeel in het totaalassortiment is niet alleen de enorme variatie, maar ook de pure kwaliteit die duidelijk beter is dan de voorverpakte artikelen van de plaatselijke concurrent. De meest recente topper in de winkel is het zelf vervaardigen van smoothies: kersverse vruchtensappen uit eigen keuken. Smaakcombinaties kunnen naar wens geproefd worden. “We ontdekken steeds nieuwe recepturen, en ze passen heel goed in deze tijd. De sappen vinden gretig aftrek.” 

Liefde voor het vak

Al met al is Bas niet ontevreden. Hij ziet voor de toekomst voldoende mogelijkheden voor groei. Alleen het aanbod van goede medewerkers baart hem zorgen. “Mensen met liefde voor het vak, die het leuk vinden om met klanten, vooral in een dorpse omgeving, om te gaan zijn schaars,” aldus Bas. Maar hij blijft positief; vooral door zich te focussen op plaatselijke én regionale samenwerking. “Er is steeds meer ruimte voor echte duurzame kwaliteit”, geeft Bas aan. “Daar blijven we aan werken. Dát is onze basis voor de toekomst.”

www.facebook.com/BasJansengroenteenfruit/

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016

- Publicatiedatum: 20 June 2016

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl