Twintig jaar lang was Wal-vis van Walter van de Groep een viskiosk in Nijkerk. Deze zomer opende hij de deuren op een nieuwe locatie. “De viswinkel in Amersfoort is veel groter. We bereiken er een breder publiek. De locatie biedt meer ruimte voor ondernemerschap. En voor nieuwe smaken en originele creaties.”

‘Maak van je hart geen moordkuil’, dat is een van de levenslessen die Walter en zijn vrouw Janita hun drie dochters Ciona (23), Nina (21) en Mila (18) met liefde meegeven. Gezamenlijk runt het gezin, met passie, plezier en openheid viswinkel Wal-vis. Janita heeft daarnaast ook een schoonheidssalon, maar springt in drukke tijden altijd bij. 

Nieuwe start

Afgelopen zomer opende het gezin hun winkel op een nieuwe locatie in Amersfoort, na een verbouwing van 3 weken. “Het leven kan raar lopen,” blikt Walter terug. “Twee jaar lang leefden we tussen wal en schip. De kiosk kon niet op de toenmalige locatie blijven. Dat gaf veel onzekerheid en stress. Toch hebben we nooit het vertrouwen verloren dat alles op zijn pootjes terecht zou komen. Op een dag werden we benaderd door de ondernemer waar we nu de zaak van hebben overgenomen. Hij bood ons een kans die we met beide handen hebben aangegrepen. We zitten op een geweldige plek, zo mooi hadden we het nooit durven dromen.” 

Familiebedrijf

De goedlachse en optimistische visspecialist houdt van zijn vak en van alles wat erbij hoort: “Het mooist vind ik het omgaan met mensen; met klanten, toeleveranciers en groothandels; juist de diversiteit maakt het leuk. Af en toe voel ik me hier net een barman. Ik hou ervan om een praatje te maken en klanten uit te leggen hoe ze een visje kunnen klaarmaken.” Het vak kreeg hij met de paplepel ingegoten, zijn vader stond met een kraam op vismarkten en als jongen ging hij al graag mee. Toch volgde Walter eerst een opleiding tot elektromonteur, en werkte drie jaar in dat vakgebied. “Dat was op advies van mijn vader, hij vond het belangrijk dat ik verder keek dan de vis. Maar toen ik de kans kreeg om een eigen kiosk te beginnen in Nijkerk, liet ik die niet aan me voorbijgaan.” Ook zijn dochters mogen vanzelfsprekend hun eigen weg kiezen. Alle drie werken ze met plezier in de winkel; een paar uur, een dag en de jongste zelfs 40 uur in de week. “Mila heeft gekozen voor een traject van werken en leren. Doordat we als gezin zoveel samenwerken, proberen we het werk wel in de winkel te laten. Dan is thuis ook echt thuis.”  

Sfeer- en smaakmakers

De klant moet het fijn hebben in de winkel, vindt Walter. Ze kozen voor een inrichting met houtlook, voor een warme uitstraling. Leuke lampen geven extra sfeer. Op stoere platen met betonlook staan grote vrolijk gekleurde schalen waarop de zwarte schaaltjes met vis prachtig uitkomen. “Consumenten zijn hier breder georiënteerd dan in Nijkerk. Dat stimuleert ons om te vernieuwen. Vooral Mila wordt heel enthousiast van al die kansen en mogelijkheden. Zij bedenkt steeds nieuwe dingen. De producten van Epos inspireren haar daarbij. Nu we meer ruimte hebben, gebruiken we niet meer alleen de kruiden, maar ook de marinades en sauzen van Epos. Ze krijgt erkenning voor wat ze doet; haar creaties worden gewaardeerd door de klant. “Kijk pap”, zei ze laatst trots over de borrelbox die ze samen met Pascalle had bedacht. “Ik heb er deze ochtend al vijftien van verkocht! Dat vind ik nou mooi.”

Corona

Ondanks de beperkingen door corona, heeft Wal-vis de omzetprognoses al ruimschoots gehaald. “We kunnen ons goed houden aan de RIVM-voorschriften. We hebben een aparte in- en uitgang en een looproute. Bij de ingang staat een desinfectiepaal voor de handen en een doosje mondkapjes voor wie dat is vergeten. Er zijn nooit meer dan zeven klanten tegelijk in de winkel. Als ze wachten op een bestelling, doen ze dat buiten. Bij slecht weer staan de schermen uit, zodat ze droog staan. De maatregelen worden goed geaccepteerd en gerespecteerd, klanten waarderen het dat we ervoor zorgen dat ze veilig kunnen winkelen.” 

Kerst

“Mijn tip voor de kerst voor mijn klanten? Blijf thuis. Eet vis! In vis zit veel vitamine D hè, dat maakt je minder vatbaar voor corona.” Hij lacht opnieuw zijn aanstekelijke lach. “Verder benadrukken we al sinds november: bestel op tijd, laat het niet op het laatst aankomen. Dat staat op de beeldschermen in de winkel, en in onze kerstfolder. Zo proberen we de kerstdrukte in goede banen te leiden. Ik denk graag in oplossingen. Ook dat is iets wat we onze dochters meegeven. Net als: Tel je zegeningen, los moeilijkheden met elkaar op, blijf niet hangen in het negatieve. En als je kansen ziet, grijp ze aan!”

www.epos-specerijen.nl
www.wal-vis.nl
 

Zalm op een bedje van zeekraal

Ingrediënten

Zalmfilet, zeekraal, Salsa di nochi (08455K1.00), Bistro Kruidenolie Spanish Sensation (07261K2.50), Kruidencrème (08060K3.00), citroen en peterselie

Sushi Salmon Burrito

Ingrediënten

Wrap, nori sushi blad, sushi rijst, avocado, komkommer, zalmfilet, ui, wortel en Simply Spices Salade Kruiden.

De ondernemer en EPOS: een idee van twee

Menig collega ging u voor in de EPOS-rubriek ‘een idee van twee’. Versspecialisten delen op deze pagina’s met de lezers van Vers-inspiratie hun favoriete recepten, vertellen over hun bedrijf, waar ze trots op zijn en waar ze hun inspiratie vandaan halen. Heeft u ook een leuk recept met Epos-producten en krijgt u daar enthousiaste reacties op van uw klanten? Meld u dan aan: misschien wordt ook u gekozen voor één van de uitgaves.

www.epos-specerijen.nl 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 7 December 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl