26-juni-2020 |
Liefde en duurzaamheid basis voor topviswinkel

Liefde en duurzaamheid basis voor topviswinkel

Gert-Jan en Marloes Beekhuis doen elke dag een retourtje Spakenburg-Dalfsen. Hun motto? “Traditioneel en Vernieuwend.” 

“Mijn ‘all time favorite’? Dat is toch de haring. Daar eet ik er elke dag wel één of twee van op. Het is een kwetsbaar visje, dus het moet topkwaliteit zijn én een topbehandeling krijgen.” Aan het woord is Gert-Jan Beekhuis, die samen met zijn vrouw Marloes zo’n 13,5 jaar geleden in Dalfsen neerstreek om de plaatselijke viswinkel voort te zetten. Dat deden zij geheel op hun eigen manier, met respect voor de wensen van de klant en vooral met veel liefde en aandacht voor het product.

Staan voor kwaliteit

Spakenburg en vis is een bekende combinatie. “Als je schoolwerk en leren minder leuk vindt, dan ga je de vis in.” Na 10 jaar meekijken bij een werkgever in de ambulante handel, was het in 2006 toch echt de hoogste tijd om voor zichzelf te gaan ondernemen. Wat hadden zij voor ogen, toen ze tegen de winkel in Dalfsen aanliepen? “Wij staan voor kwaliteit en dat is precies de reden dat we in Spakenburg zijn blijven wonen. We gaan elke ochtend zélf naar de groothandel. Zo zie je wat je koopt.” Het geloof speelt ook een rol in hoe Gert-Jan en Marloes de winkel bestieren. “Dat is voor ons heel belangrijk. Het woord liefde is de basis voor ons geloof. Wat door God gegeven is, daar moet je netjes mee omgaan. Dat is ook de reden waarom wij duurzaamheid in onze winkel zo’n belangrijk issue vinden.” 

“We gaan om half zeven de deur uit richting groothandel en rijden vervolgens in een uur naar de winkel in Dalfsen. Verkooppieken zijn tussen de middag en tussen vijf en zes. Daarna is het opruimen en schoonmaken. Rond half acht zijn we weer thuis. Tja, dat is het lot van de ondernemer, maar gelukkig hebben we ondersteuning van Johnny Zunnebeld. Hij is voor 32 uur bij ons in dienst en neemt ons veel werk uit handen.”

Nieuwigheden

In het nét nieuwe logo van Dalfijn is het motto ‘Traditioneel en Vernieuwend’ verwerkt. Maar het ondernemersstel maakte zich daar vanaf het begin al hard voor. “Voor onze tijd had de winkel een heel smal aanbod. Dalfsenaren waren over het algemeen wat traditioneler in hun visconsumptie. Een lekkerbek, een haring en een beetje verse vis. Het was wel even werk om daar beweging in te krijgen, maar wij hadden bij onze voormalige werkgevers gezien hoe het óók kon, met voorbereide – en kant-en-klare vismaaltijden, salades, soepen, wraps. Alles zelfgemaakt en uiteraard met dagverse vis.”
Beekhuis is er eerlijk over, makkelijk was dat niet. Maar met een andere indeling van de vitrine (superstrak met wat groentjes), sprongen de ‘nieuwigheden’ er dusdanig uit dat klanten begonnen te vragen of ze een nieuwe vitrine hadden. “Dan zien ze ineens de dingen die je hebt. Wat onverlet laat, dat haring, kibbeling en lekkerbek de drie belangrijkste Dalfijn-pijlers blijven. Zoals bij praktisch elke viswinkel.”

Duurzame visserij

Los van de mooie presentatie en zelfgemaakte gerechten, is er nog iets anders wat Dalfijn helpt om visliefhebbers te laten kennismaken met nieuwe smaken: het MSC-keurmerk, dat staat voor visproducten die afkomstig zijn van duurzame visserij. (Het blauwe MSC-keurmerk heeft betrekking op wild gevangen vis; het groene label van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) staat voor duurzaam gekweekte vis). “Wij zijn daar tegenaan gelopen op de visbeurs. Het heeft ons enorm getriggerd, omdat duurzaam ondernemen écht bij ons past. We willen hier niet alleen maar bezig zijn met verkoop en geld verdienen, we willen met respect met de aarde omgaan. Maar ja, om als detaillist een MSC-certificatie te krijgen, met veel voorwaarden en een pak administratie, dat is wel lastig. Dat zien ze daar zelf ook wel en we zijn ontzettend blij dat Jan van Keulen van MSC en Bert de Jong van DuraCert een ondersteunende rol spelen.” 

Dalfijn is in transitie naar een MSC-certificering. Dat stelt Gert-Jan en Marloes beter in staat om het assortiment duurzamer te maken én om klanten te stimuleren om te kiezen voor duurzame vis. “Als wij het benoemen, krijgen ze er toch meer weet van. Kijk, ik zie het ook zo: verkoop is een spel, een show. Ik bedoel niet dat het nep is, maar dat je het tot leven moet brengen. Zo maak je het leuk voor je zelf én voor de klant.” 

www.dalfijn.nl
Beeld: ©eldar nurkovic/shutterstock.com

Gert-Jan Beekhuis

Terug naar boven