Slager Conrad Vink heeft niets met computers en hij heeft zelfs geen mobiele telefoon. Toch startte hij vier jaar geleden met de automatisering van zijn bedrijf. Hij is blij dat hij deze stap gezet heeft: “Het systeem neemt me veel werk uit handen. Ik heb nu meer tijd voor de klanten.” 

'Iedereen kan er mee werken'

Conrad Vink is een slager in hart en nieren. Hij werkt al vanaf zijn zeventiende in deze branche. In 2004 kreeg hij de kans om Keurslagerij Henk Elings in Wageningen over te nemen. “Ik werkte hier toen al meer dan tien jaar en vond het altijd al een mooi bedrijf,” vertelt hij. “Alle facetten van het vak komen in deze slagerij aan bod, zoals de worstmakerij en het vlees uit de regio. Ik zag het als een mooie kans.” 

Uit de regio

Conrad neemt de slagerij in fases over. Geleidelijk koopt hij steeds meer aandelen, en zo wordt de slagerij zijn eigendom. “Dit is een prettige constructie. De heer Elings heeft veel kennis en ervaring en werkt nog altijd mee. Samen bouwen we het bedrijf verder uit.” De ondernemers hebben de afgelopen jaren veel vernieuwingen doorgevoerd. Zo werkt de slagerij van oudsher met een vaste mester voor rundvlees: Van den Brink uit Lunteren. Conrad: “Er is steeds meer vraag gekomen naar vlees uit de regio. Daarom hebben we nu ook kippenvlees van De Boerderijkip uit Renswoude en varkensvlees van Pork Best uit Dodewaard. En we zijn gestart met Meat & Meals. Dit concept heeft een mooie uitstraling en zit goed in elkaar. Klanten maken er veel gebruik van.” Maar sommige zaken blijven altijd hetzelfde. Zo staat de slagerij bekend vanwege de lekkere rookworst. “Als studenten op kamers gaan, sturen we de rookworsten na. Ons recept is al 140 jaar oud en nooit veranderd.” 

Briefjes

De belangrijkste verandering van de afgelopen jaren, is de automatisering. “Ik ben totaal niet technisch, dus zag daar echt tegenop”, zegt Conrad. “Maar ik wil ook dat het bedrijf met zijn tijd meegaat. Er moest dus iets gebeuren.” De slagerij werkte op dat moment met diverse briefjes, bijvoorbeeld met bestellingen van klanten. De recepten werden handmatig omgerekend. ’s Avonds was de ondernemer veel tijd kwijt met het bijwerken van de administratie. Dit is radicaal veranderd. Conrad: “Alles loopt nu via ons automatiseringssysteem. Samen met de klant voeren we de bestellingen in, op een beeldscherm in de winkel. Ook in de worstmakerij hangt een beeldscherm. Hierop staat een overzicht van alle bestellingen die per dag gemaakt moeten worden. Ook de recepten staan in het systeem. Met een druk op de knop kunnen we die omrekenen en de bijbehorende etiketten uitprinten. Het systeem kan bovendien de grondstoffen uit alle bestellingen optellen. Zo zie je in een oogopslag wat er besteld moet worden.” 

Tijdswinst

Conrad verklaart dat de automatisering van zijn bedrijf hem is meegevallen. “We hebben gekozen voor het automatiseringssysteem van FAK Nederland,” vertelt hij. “Dat is speciaal geschreven voor slagers. Het is niet ingewikkeld, iedereen kan ermee werken.” Natuurlijk vergt het tijd om nieuwe recepten in het systeem te zetten, of om wijzigingen door te voeren. “Maar die tijd verdienen we ruimschoots terug omdat we nu efficiënter werken. De eerste keer dat we het systeem met Kerstmis gebruikten, waren we zes uur eerder klaar dan de jaren daarvoor. Daar doe je het uiteindelijk voor.” 

Focus op klant

De grootste winst is volgens Conrad dat hij nu meer overzicht heeft. “Vroeger was ik veel tijd kwijt om alles in goede banen te leiden. Dat heeft het systeem van me overgenomen. Ik heb nu tijd over om me te focussen op de klanten. Ik ben meer in de winkel en kan de tijd nemen om klanten goed te adviseren. Dat wordt gewaardeerd. Dus het heeft de hele slagerij goed gedaan.”

www.fak-nederland.nl
 

Bron: Vakblad Vers-inspiratie februari 2016

Copyright ©2016: Vers-inspiratie - Publicatiedatum: 17 February 2016

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl