De coronalockdown dit voorjaar was een enorme klap voor menig ondernemer, ook voor collega William Hermanussen. Met hun cateringbedrijf en slagerijen in Overasselt en in Beuningen, was het voor hem en zijn medewerkers volop raak. 

Op de dag voor de officiële lockdown stonden er maar liefst 14 festiviteiten in de agenda. Dat was flink schrikken. William: “We hebben onze opdrachtgevers meteen gebeld en aangegeven dat we voor 17.00 uur wilden weten wat ze met hun feest van plan waren. Cancelen of doorgaan. Van de 14 feesten zijn er 10 afgezegd en maar 4 doorgegaan. Het betekende dat we de hele organisatie à la minute moesten omgooien. We hebben de medewerkers geïnformeerd. De voorraden puilden de koelkast uit.” 

Waar moet je beginnen?

Hermanussen zat niet bij de pakken neer en kwam gelijk in actie.
•    De mensen in vaste dienst, zelfs de kantoormedewerkers, werden zoveel mogelijk verdeeld over de twee slagerijen, zodat ze aan het werk konden blijven. 
•    Catering-oproepkrachten werkten minder uren.
•    Winkeloproepkrachten werkten juist méér, doordat het drukker werd in de winkels.
•    Verschillende toeleveranciers werden afgebeld.
•    De aanwezige voorraden werden over beide winkels verdeeld. 
•    De cateringwebsite werd tijdelijk uit de lucht gehaald. 
•    Er werd contact gezocht met officiële instanties voor extra financiële hulp. “Het is nog niet duidelijk wat het verzoek om hulp definitief precies heeft opgeleverd”, aldus William. “Er is wel een voorschot voor vergoeding toegekend.”

Grootste klap bij de catering

Het omzetaandeel van de catering binnen dit bedrijf ligt in de zomermaanden al snel rond de 60%. Die omzet viel compleet weg. “Normaal gesproken hebben we een cateringteam. Zij werden meer ingezet op de winkels en bezorgservice, waardoor een aantal mensen aan het werk kon blijven. Het vereiste flexibiliteit van iedereen. De reclame-uitingen voor de weekenden pasten we aan, omdat we de klanten meer op de mogelijkheden en het assortiment in onze winkels wilden attenderen. De toegenomen omzet in de slagerijen kon een deel van de gemiste catering-omzet compenseren.
Catering-opdrachtgevers regelden een leuk alternatief, zoals een cadeautje voor het personeel. In plaats van de jaarlijkse barbecueparty bestelden ze voor iedereen een  feestpakketje om thuis het begin van de vakantie mee te vieren: voor de heren een bierpakketje en voor de dames een cadeautje met wijn.” Ook op deze manier lukte het om nog aan een deel van de omzet binnen te halen.

             

Positieve effecten

William: “We zien gelukkig ook positieve effecten. Doordat consumenten in het begin gingen hamsteren en niet naar de horeca konden, kwamen ze veel meer naar onze slagerijen. Die zijn het visitekaartje van onze catering. We maken de klant lekker met onze producten in de winkel, dan is de stap naar het cateren van hun feestje gauw gezet. We verkopen nu veel meer luxeartikelen voor een diner thuis en producten voor de barbecue. Ook de verschillende schotels lopen prima.”

“Al met al ben ik onder de hele toestand behoorlijk nuchter gebleven,” lacht William. “Ik laat me niet gek maken, want je kunt er toch niets aan veranderen. We hebben geluk, want we kunnen met onze winkels gewoon door. De catering komt voorzichtig weer wat op gang. We krijgen veel steun van onze grote bedrijfsklanten; zij hebben hun jaarlijkse vakantiefeesten voor 2021 nu al bij ons geboekt.”

Geen zieken

William is vooral blij dat binnen het bedrijf tot nu toe niemand ziek is geworden. “Fijn voor de medewerkers en de continuïteit van ons bedrijf. Je moet er toch niet aan denken dat je als ‘dé corona-slagerij’ te boek komt te staan.” 
Toch is er aan de basis wel wat veranderd, denkt hij. “We werden van de één op de andere dag geconfronteerd met een situatie die niemand kon voorzien. Dat dwingt je om met een andere blik naar je bedrijf en persoonlijke situatie te kijken. De coronacrisis heeft onze ogen geopend. Je vraagt je af: Wat gaan we doen? Passen de gekozen oplossingen binnen de bestaande aanpak? Is het uiteindelijk goed wat we doen? Sta ik daar nog steeds achter? De oogkleppen gaan af. En dat is absoluut niet verkeerd.” 

www.hermanussen.keurslager.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 24 August 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl