Slager Wout Sterrenburg uit Krimpen aan de Lek zit sinds jonge leeftijd in het slagersvak. Onlangs verhuisde Slagerij Sterrenburg naar een heel nieuwe pand. “Ik streef er continu naar om alles in mijn slagerij tot in de puntjes op orde te hebben.”

Als 18-jarige jongen werkte Wout al mee in de slagerij van zijn ouders. “Toen ik mijn moeder vertelde dat ik ook slager wilde worden, heeft ze daar slapeloze nachten van gehad. Maar ze liet het mij proberen. En zo ben ik in het slagersvak gestart,” vertelt de ondernemer.

Goed bereikbaar

In september 2014 kreeg Wout de sleutel van zijn nieuwe winkel. Wegens sloop moest hij noodgedwongen zijn oude pand verlaten. “Eigenlijk wilde ik zes jaar geleden al in het nieuwe pand zitten. De economische crisis zorgde echter voor oponthoud. Om mij heen zag ik veel retailers en versspecialisten hun deuren sluiten. Maar ik heb volgehouden.” De huidige winkel van Slagerij Sterrenburg is goed bereikbaar. De locatie biedt de consument bovendien gemak doordat er meerdere winkels bij elkaar gevestigd zijn. Albert Heijn zit twee panden verder, wat het gebied vooral versterkt, ondervindt Wout. “Mijn producten verschillen zoveel van de supermarkt, ik heb er geen last van.”

Weekacties

Wout is er niet de man naar die met zijn armen over elkaar gaat zitten wachten op wat er gebeurt. Altijd ziet hij kansen en verbeterpunten. “Ik maak 90% van mijn producten zelf,” vervolgt hij. “Daardoor moet ik me er altijd bewust van zijn dat ik, bij wijze van spreken, niet met mijn kop in de worstmakerij sta en met mijn kont naar de winkel. In die winkel gebeurt het immers; dáár moet het product verkocht worden!” In samenwerking met de vakspecialisten van Versplatform Nederland pakte hij voor de opening van de winkel daarom alles grondig aan; van een ander interieur tot een volledig nieuwe huisstijl. Daarnaast zorgt hij ervoor dat zijn klanten steeds opnieuw getriggerd worden met verrassende producten of acties. “Niet in de vorm van prijsverlagingen,” legt hij uit, “maar door de klant bijvoorbeeld te belonen met iets extra’s als ze veel kopen.” Op de instore beeldschermen draaien de weekacties. “In het begin moesten mijn klanten wennen aan de overstap van posters naar de schermen,” zegt hij. “Maar het werkt echt. Alles wat op de schermen staat en op het stoepbord buiten, wordt beter verkocht.”

Duurzame producten

Een nieuw avontuur voor zijn slagerij dient zich aan. “Ik heb besloten alleen nog duurzame kip te verkopen,” vertelt Wout. “Vanaf september organiseer ik drie actieweken om klanten te laten kennismaken met het nieuwe kippenvlees van ‘Tante Door’. Ik wil de consument eerlijke kip geven, maar ben benieuwd wat voor hen belangrijker is; goede producten die gezond zijn, of toch de portemonnee. Ik focus mij op het duidelijk naar hen communiceren waarom de nieuwe kip meer kost. Ik verspreid huis-aan-huisflyers met de ‘Tante Door’- kipactie en geef de flyers ook in de winkel aan mijn klanten mee. Zo bereik ik niet alleen eigen klanten, maar ook potentieel nieuwe. Timing is belangrijk. Ik doe dit bewust pas ná de vakantieperiode. Het heeft geen enkele zin om brievenbussen te laten volstromen als mensen niet thuis zijn. Nu wordt mijn flyer wél gezien door de klant.”

Productverbetering

Wout is een slager die zich altijd op kwaliteit en op de ambachtelijke bereiding van zijn producten zal focussen. Daarom is hij, samen met Wim Arisse, de afgelopen tijd druk bezig geweest met productverbetering. “Zo zorg ik ervoor dat de kwaliteit hoog blijft: zowel de winkel als de producten moeten er altijd aantrekkelijk uitzien.”

Bron: Vakblad Vers&Vers oktober 2015

Auteur: Marleen Acket

Presentatie

De toonbank is negen meter lang. In een deel ervan en ook in het vleeswarenmeubel dat erachter staat, liggen de ongesneden vleeswaren. De vitrines zijn zo visueel met elkaar verbonden en dat zorgt voor eenheid. Ook heeft Wout een zelfbedieningsmeubel, waar consumenten goed mee om weten te gaan. Maar waar de producten ook liggen; een mooi presentatie ervan vindt hij erg belangrijk. “Ik heb in dat opzicht het afgelopen jaar veel met Truus Pennings van Versplatform gerealiseerd. Zij zorgde ervoor dat ik in gedachten altijd bezig ben met de presentatie van mijn producten in de winkel. Ik heb  zelfs extra personeel aangenomen om ervoor te zorgen dat de vitrine mooi vol blijft liggen.”

Ook uw winkel optimaliseren?

Heeft u net als Wout Sterrenburg behoefte aan ondersteuning en tips voor uw winkel? Met het persoonlijke advies van een van onze vakspecialisten, Truus Pennings en Wim Arisse, kunt u uw winkel tot een nog hoger niveau tillen. Tips en ideeën die u direct kunt toepassen. Naast persoonlijk advies, geven Truus en Wim ook inspirerende workshops op het gebied van koken, maaltijden, vleeswaren en worst maken. U gaat dan aan de slag met nieuwe recepturen, verdiept zich in de technieken of productgroepen.

www.versplatformnederland.nl

- Publicatiedatum: 24 January 2016

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl