De broers Gerben en Eric Pennings zijn eigenaar van Slagerij Pennings in Nijverdal. Ze doen zoveel mogelijk zelf, puur en eerlijk. Wie hier binnenstapt proeft ambachtelijkheid en maakt kennis met een verfrissende Overijsselse nuchterheid. 

“We zijn een ambachtelijke slagerij, ‘van de oude stempel’ zoals dat heet”, vertelt Gerben. “We slachten op onze eigen locatie, gemiddeld drie à vier koeien per week. In de worstmakerij, zouterij en rokerij produceren we van alles volgens eigen recept. We maken ongeveer 500 kilo worst in de week: verse worst en rookworst natuurlijk, maar ook andere soorten zoals droge worst met kruidnagel. Dat is echt onze specialiteit.” 
“Verder verkopen wij veel hele delen vlees. Dat is onze kracht”, vult Eric aan.  Wat de klant vraagt kunnen wij leveren; of het nu voor één persoon is of voor 20 personen. “Klanten komen van heinde en verre, met koelboxen, speciaal daarvoor naar onze winkel. We merken dat veel mensen bewuster omgaan met hun voeding. Daarbij past een goed en eerlijk stuk vlees waarvan de herkomst bekend is. En als ze onze prijzen vergelijken met de supermarkt, komen ze erachter dat het best heel erg meevalt.” 

Taakverdeling

Gerben is verantwoordelijk voor het slachtgedeelte en de worstmakerij, Eric staat vooral in de winkel. “We hebben onze eigen taken”, zegt Eric, “dat houdt het lekker duidelijk. Als iedereen zich met elkaar gaat bemoeien, gaat ’t niet goed. Overleggen doen we tussen neus en lippen door, wanneer dat nodig is. En is er ’s avonds nog iets belangrijks? Nou, dan bellen we elkaar even.” Ze zorgen er wel voor dat vrijdag alle voorraad weer bijgemaakt en op orde is, want dan beginnen de twee drukste dagen van de week. “Dan staan we met al ons personeel in de winkel voor de verkoop.” Totaal met ca 7 man. 

Familiebedrijf

Gerben en Eric namen het bedrijf een paar jaar geleden over van hun vader, die het lang geleden weer van zíjn vader overnam. “Wij zijn er gewoon ingerold”, vertelt Eric. “We woonden met het gezin boven de winkel: dan krijg je het slagersvak met de paplepel ingegoten. Bij ónze kinderen ligt dat nu anders. We wonen allebei niet direct bij de slagerij. Bovendien zijn het andere tijden. Zij moeten zelf weten wat ze gaan doen.” 

Malse gehaktballen 

‘Wat goed is moet je behouden’; die visie kenmerkt Slagerij Pennings. De broers nemen al jarenlang hun vee af van twee boeren uit de buurt. “Zij weten precies wat we willen en welke kwaliteit het vlees moet hebben, niet te vet en niet te mager”, zegt Gerben. Dat ze de kruiden en specerijen gebruiken van Epos is voor de broers vanuit die ondernemersvisie niet meer dan logisch. “Dat is van oudsher al zo”, zegt Eric. “Het bevalt nog steeds prima. De producten hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding, de smaken zijn lekker, dus er is geen enkele reden om het anders te doen.” Dat betekent niet dat ze niet blijven vernieuwen. Ook dát is voor Pennings een goede reden om bij Epos te blijven. “Het is prettig dat de rayonmanager zo nu en dan langskomt”, zegt Eric. “Tom Rikkerink, rayonmanager van Oost Nederland, is nieuw en enthousiast. Hij heeft goede ideeën. Zo maakte hij bij ons de ‘Mumbai Sausage’. Die gaan als warme broodjes over de toonbank! 

Epos heeft ook dit marinadeseizoen heeft weer een aantal nieuwe marinades gelanceerd: de Bistro Kruidenolie French en de Spanish Sensation. De rayonmanagers, altijd aan het experimenteren om de lekkerste recepten te bedenken en zo versspecialisten te inspireren, zijn met deze nieuwe smaken en de overige toppers uit het assortiment ’On Tour’ door Nederland.  

www.epos.nl
www.slagerijpennings.nl

Beeld: © JTD Producties

Mumbai Sausage

Ingrediënten

Varkenssaucijs, Bistro Kruidenolie Mumbai (07225K) en ontbijtspek

Filet Hawaii

Ingrediënten

Varkensfilet, Bistro Kruidenolie Bordeaux (07083K), salami, ananas en geraspte kaas.

De ondernemer en EPOS: een idee van twee

Menig collega ging u voor in de EPOS-rubriek ‘een idee van twee’. Versspecialisten delen op deze pagina’s met de lezers van Vers-inspiratie hun favoriete recepten, vertellen over hun bedrijf, waar ze trots op zijn en waar ze hun inspiratie vandaan halen. Heeft u ook een leuk recept met Epos-producten en krijgt u daar enthousiaste reacties op van uw klanten? Meld u dan aan: misschien wordt ook u gekozen voor één van de uitgaves.

www.epos-specerijen.nl 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 February 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl