25-april-2016 | Door: Marleen Acket
Even stilstaan bij Gildeslager Zumbrink

Even stilstaan bij Gildeslager Zumbrink

Een ambachtsman met passie; zo is Bert Zumbrink het beste te omschrijven. De ondernemer met een slagerij in het pittoreske Cothen behoudt het ambachtelijke en traditionele, maar omarmt eveneens de toekomst. Door mooie producten met minder zout in zijn toonbank te leggen, en met de aanschaf van een hypermodern digitaal stoepbord.

Een echte doener

Al zijn hele leven heeft Bert een passie voor vlees gehad. Niet zo gek, als je weet dat zijn oom slager was en zijn opa huisslachter. “Een prachtig vak; de omgang met vlees, het maken van producten. Ik ben een echte doener en hou ook erg van koken.” Zijn ogen stralen als hij erover spreekt. In 1982 was hij net vers van de slagersvakschool. Met beide handen greep hij de kans aan toen zijn oom in dat jaar stopte met zijn twee slagerijen om het bedrijf over te nemen. De slagerij in Cothen bouwde hij uit met een eigen slachtplaats. Maar in 1999 kwam er een omslag. Slachten op kleine schaal was niet meer te combineren met de steeds strengere eisen vanuit de regering, en Bert besloot de slachtplaats te sluiten. Ook stopte hij met de slagerij in Werkhoven, om zo alle energie in het bedrijf in Cothen te steken.

‘Er gaat niets over de toonbank waar ik niet achter sta’

Ambachtelijke kwaliteit

Bert besloot zich ook te specialiseren in het maken van ambachtelijk producten. “De worstmakerij is een onderdeel waarmee je je als slager écht kan onderscheiden. Ik heb in alle jaren ontzettend veel geleerd van collega’s, maar ook van het Worstmakersgilde.” Hij won diverse prijzen met zijn producten en onlangs sleepte hij weer drie bekers in de wacht tijdens Arnhem Rookworststad 2015. Die staan voor zijn visie op ondernemen: “Er gaat niets over de toonbank waar ik niet achter sta,” stelt hij. “Wij verkopen kwaliteit, geen kwantiteit. Klanten komen naar ons omdat we bekend staan als een goede slager, niet omdat we een formule voeren.” 

Blijven vernieuwen

De slagerij hangt vol met oude foto’s, oorkondes en gewonnen prijzen. Vanuit dit rijke verleden kijkt Bert naar vandaag en morgen. “Je moet scherp zijn en met vernieuwingen meegaan. Je moet aan de top willen staan en échte passie voor je vak hebben. Met een mooie winkel, goed personeel en vooral kwaliteitsproducten waarmee je inspeelt op je marktgebied, ook qua prijsniveau, blijf je de supermarkt voor. Wees divers, speel in op trends en vertel je verhaal. Een supermarkt kan dat lang niet zo goed.” Bert gebruikt bijvoorbeeld minder zout en toevoegingen in diverse producten en vertelt klanten hierover. “Mensen waarderen dat. Ik laat ze proeven en beargumenteer mijn keuze. De smaak is net zo lekker. Hou het simpel en puur,” adviseert hij. Opvallend is dat de meeste klanten bij hun voornaam worden genoemd en het personeel oprechte aandacht heeft voor de klant. Het tekent het dorpse karakter van slagerij Zumbrink. “Van mij hoeft de klant niet elke keer veel mee te nemen. Dat hij terugkomt en het contact goed is, vind ik belangrijker.”

Digitaal stoepbord

Dat de slager met vernieuwingen meegaat, bewijst hij ook met de aanschaf van een digitaal stoepbord. “Een prachtig product van Versplatform. Ik kan razendsnel schakelen en ergens de aandacht op leggen, via tekst maar ook met foto’s of video’s. Ik was toe aan een nieuw bord en besloot deze investering te maken. Ik heb geen drukkosten meer voor de talloze posters die ik bestelde. Deze oplossing biedt veel gebruikersgemak en geeft daardoor rust. En het ziet er erg mooi uit, met leuke reacties van klanten tot gevolg.” Als dorpsslager heeft Bert tevens zijn marketingbeleid aangepast: “Ik breng de slagerij periodiek in beeld, via spaaracties of door aandacht te vestigen op mijn gewonnen prijzen. Versplatform zet de acties met mij op en werkt ze uit. Het is een wisselwerking die zijn vruchten afwerpt. Daarnaast is het drukwerk van de communicatiemiddelen via Versplatform en Printvers helemaal niet duur.”

“We zitten op een goede locatie met een sterke regiofunctie. Onze nieuwe huisstijl wordt nog verder uitgerold en ik wil graag een informatiecorner creëren waar klanten informatie kunnen vinden over ons vlees en bereidingswijzen bijvoorbeeld. We blijven scherp, je moet je ogen goed open houden. Alle schakels moeten kloppen,” besluit Bert.

Lokale versheld

Versplatform heeft een nieuwe huisstijl en aanpak. Daarbij speelt zij op de groeiende trend van de ‘local hero’s’. Het doel van Versplatform is het verbeteren van de lokale positie van versspecialisten en ze te ondersteunen in hun lokale succes. 

Hiervoor is er een uitgebreid pakket van diensten op het gebied van marketing & communicatie, vaktechniek & ambacht en winkeladvies. In de nieuwe aanpak zijn deze diensten onderverdeeld in de zes v’s: verhaal, voorlichting, vakmanschap, verbetering, verbinding, voordeel. Het idee is dat met de juiste invulling van deze v’s de versspecialist lokaal succes behaalt. Ook een versheld worden? Kijk op de site! 

www.versplatform.com 

Terug naar boven