Ooit stapte Marieke Hesselink als zaterdaghulp binnen bij een slager in het dorp. Ze groeide door, leerde veel, en de liefde voor het vak en het ondernemerschap groeide mee. Niet voor niets: begin dit jaar werd ze de nieuwe eigenaar van Keurslagerij Hulshof in Tubbergen.

Bas Gillis (de opvolger van Gerard Hulshof) was al sinds 1992 enthousiast ondernemer en eigenaar van Keurslagerij Hulshof. Toen hij merkte dat zijn drive om de slagerij te leiden minder werd, begon hij uit te kijken naar een opvolger. Erg ver hoefde hij daarvoor niet te zoeken. Een van zijn medewerkers was Marieke Hesselink, en zij had zich al ruimschoots bewezen. 

Marieke houdt van koken; als klein meisje wilde ze kok worden. Haar kookkunsten werden bij Hulshof zeer gewaardeerd. In de winkel was er volop ruimte gecreëerd voor haar maaltijden en de omzet in dit segment steeg. Haar gemotiveerde inzet was voor Bas reden om deze medewerkster meer ruimte en verantwoordelijkheid te geven. Zo mocht ze de personeelsplanning gaan regelen, het team aansturen en steeds vaker de zaak in zijn totaliteit draaiend houden. “Vorig jaar vroeg Bas mij op een dag of ík de slagerij misschien wilde overnemen”, blikt Marieke terug. “Hij gaf aan dat ik over de capaciteiten beschik en dat hij het volste vertrouwen in me had. Ik zag het gelijk helemaal zitten. Zo’n kans krijg je maar eens in je leven. Stel je voor, een eigen slagerij!” 

Thuisfront

“Eerst ben ik natuurlijk thuis met mijn partner Roel Plegt gaan praten, want zo’n stap maak je samen. Hij vond dat ik mijn hart moest volgen”, vervolgt ze. “Al snel volgde er een gesprek met de bank, essentieel voor de financiering van mijn droom. Gelukkig verliep dat heel vlot. De slagerij heeft een goede naam en de jaarcijfers zijn uitstekend. We hebben een solide basis met een eigen huis, en onze privézaken zijn financieel op orde. De bank ging dan ook snel akkoord. Natuurlijk volgden er met Bas nog vele gesprekken, waarin de zaken langzaam vorm kregen.” 
Tijdens de nieuwjaarsborrel begin dit jaar brachten Bas en Marieke de medewerkers op de hoogte van het tot dan toe zeer goed gewaarde geheim. “Het team was zonder uitzondering blij. Opgelucht ook dat er geen vreemde in de winkel het roer overnam.”  

De overname werd in de plaatselijke en regionale pers breed uitgemeten. Klanten reageerden positief, de eerste vergadering met de werkgroep van de Keurslagers verliep naar volle tevredenheid. “Ik voelde me meteen opgenomen in de groep”, zegt Marieke. “Ook mijn vriendinnen vonden het geweldig, een spannende uitdaging. Een eigen zaak beginnen met de verantwoordelijkheid voor vijftien medewerkers is niet niks. Daarbij hebben we drie kleine kinderen: een peutertweeling en een kleintje van bijna twee. Maar ook dat hebben Roel en ik goed geregeld; de kinderen  gaan twee dagen naar de opvang en zijn één dag naar mijn schoonouders. De rest van de week is er altijd wel één van ons tweeën thuis. Dat ik twee dagen per week niet in de slagerij ben, is geen enkel probleem. De medewerkers zijn uitstekend ingewerkt en kennen het klappen van de zweep.” 

Marieke heeft besloten de naam van de winkel niet te veranderen. “Keurslager Hulshof staat al sinds de oprichting van de zaak in 1936 op de pui. We hebben een grote naamsbekendheid in de regio. Die bekendheid wil ik verder uitbouwen. We leveren nu zo’n 50 maaltijden per dag aan ‘Tafeltje Dekje’, en daar zie ik groeimogelijkheden. Ook ga ik me dit voorjaar en deze zomer meer focussen op de vakantiegangers. Zij vormen in het seizoen een aanzienlijke klantenkring.” 

Recent heeft ze gekozen voor een nieuwe verpakking de soepen: in plaats van uit de diepvries verkoopt de slager ze nu in duurzamere glazen potten. “Nu de soep niet meer wordt ingevroren, blijft de smaak beter”, vindt Marieke. “Het glas heeft bovendien een ambachtelijke uitstraling; belangrijke voorwaarden voor een betere verkoop.”   
De slagerij staat in de regio bekend om de professionele eigen worstmakerij. Een groot deel van de vleeswaren die in de winkel worden verkocht, komen er vandaan. “Om ook dit aspect van de zaak in de vingers te krijgen, verdiep ik me nu in dit ambacht”, zegt Marieke. “Een volgende stap voor mij is onder de knie krijgen van de administratie. Nu word ik daarbij geholpen door een administrateur, maar ik wil ook dát gewoon zelf kunnen.” 

Het zal de eerste jaren geen vetpot zijn; dat realiseert de jonge en nuchtere ondernemer zich echt wel. Maar dat feit doet niets af aan haar enthousiasme. “We draaien goed’,” zegt ze vol vertrouwen. “Ik ben realistisch. Een zaak overnemen kan iedereen, maar het ondernemerschap succesvol waarmaken is heel wat anders. Ik ben ervan overtuigd dat me dat met dit team helemaal gaat lukken.” 

www.hulshof.keurslager.nl

Beeld: © Joris Telders

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl