85 jaar geleden begon de overgrootvader van Jan Floor zijn poeliersbedrijf in Hilversum: Jan is met zijn broer Ruud de vierde generatie in het familiebedrijf. Met vader Dirk runnen ze winkel en wagen. Begin 2017 opende Floor Poelier een mooie winkel in het volledig vernieuwde, prijswinnende, winkelcentrum Kerkelanden. De drukke decembermaand werd de kroon op hun eerste jaar.

Het Floor-assortiment telt zo'n 350 verschillende artikelen, van kippeling en gegrilde kippenpootjes, tot reerug. Maaltijden vormen een belangrijk onderdeel van het aanbod. Jan, die het woord doet namens de familie: "Het poeliersvak heeft zich verder ontwikkeld. Was je vroeger urenlang filets aan het snijden, nu besteden we dat uit om ons te concentreren op de dingen waar je het verschil in kunt maken, zoals het zelf bereiden van maaltijden. Leuker om te doen ook en dit is waar je geld mee verdient." De nieuwe winkel met een open gevel nodigt uit om er binnen te stappen. Rechts van de toonbank is een open keuken, waar klanten zien hoe gerechten worden bereid. "We vinden die transparantie belangrijk."

Het sprak niet vanzelf dat Jan en Ruud in het familiebedrijf zouden stappen. "Het liep zo, eigenlijk. Ik zat op school, had het daar niet zo naar mijn zin en wilde het wel eens proberen als poelier. Kort daarna overleed mijn opa en lag het voor de hand dat ik in  de zaak zou blijven werken. Je krijgt het ook van jongs af aan mee. Het vak van poelier heb ik van mijn vader geleerd. Het moet bijna wel in onze genen zitten, denk ik, na 85 jaar Floor Poelier."

Magneten

De zaak staat aan een binnenplein met een terras en een selectie versspecialisten: kaaswinkel, vishandel, bakker en slager. In het winkelcentrum zijn ook de magneten Albert Heijn en Lidl present. "We profiteren van de aanloop. Wat de concurrentie betreft: wij bieden onze klanten iets extra's. Zo besteden we veel aandacht aan gezondheid. We vertellen de klanten daar graag over.” 

Tot het begin van het jaar was Floor gevestigd in het centrum van Hilversum. "Het voordeel was een lage huur, het nadeel de slechte bereikbaarheid en het gebrek aan parkeerplaatsen.” Behalve de winkel heeft de familie, sinds 1980, een verkoopwagen. Van donderdag tot en met zaterdag zijn ze present op de markten van Loosdrecht, Weesp en Kortenhoef. "Mijn vader is ermee begonnen. Toen we nog in het centrum zaten, haalden we met de wagens het grootste aandeel in de omzet." Jan beschikt over het groot rijbewijs en is degene die de verkoop vanuit de indrukwekkende wagen voor zijn rekening neemt. Over het verschil in de verkoop tussen winkel en wagen zegt hij: "Mensen kopen bij de verkoopwagen vooral gemaksproducten, de snacks. In de winkel zijn de klanten meer op zoek naar een bijzonder product voor een gerecht dat ze zelf gaan koken. Zowel in de winkel als in de wagen zijn consumenten steeds op zoek naar nieuwe dingen. Ze laten zich graag verrassen. Een nieuw product is een paar weken populair, daarna willen ze weer iets nieuws. Wij werken daarom altijd aan nieuwe lekkere en verrassende gerechten en recepten. Inspiratie vinden we op beurzen, in vakbladen en bij de leveranciers van kruiden en specerijen. We houden gelukkig alle drie van koken en lekker eten."

Flinke groei omzet

Sinds de verhuizing is de omzet flink gestegen, net als het aantal medewerkers. "De verhuizing was een goede zet. Toen Kerkelanden werd vernieuwd - ze hebben het oude winkelcentrum nog net niet compleet gesloopt  - zochten ze nog een poelier. Zo kwamen ze bij ons terecht. De huur is op deze A-locatie hoger dan wat we in het centrum betaalden, maar het lijkt het waard. “Het was een succesvol jaar”, zegt Jan voorzichtig. Hij houdt nog even een slag om de arm: pas in januari volgt het echte oordeel over de cijfers. Gevolg van de verhuizing en groei is dat hij meer een manager is dan voorheen. “Gelukkig vullen wij drieën elkaar goed aan”, vervolgt hij. “Mijn vader is goed in het geven van advies en vertelt graag over bereidingswijzen. Mijn broer kan dat ook goed en zorgt ervoor dat de winkel er altijd netjes uitziet.” Behalve organiseren en het regelen van lopende zaken, verzorgt Jan ook de financiën; samen met zijn vrouw die accountant is. Samen brengen ze de social media voor de winkel op een hoger plan. “Daar willen we meer uithalen. Klanten kunnen nu online bestellen en de bestelling ophalen in de winkel, waar ze ook afrekenen. We zien al dat onze inspanningen vruchten afwerpen, men weet ons online beter te vinden." 

“Onze plannen voor de toekomst? Die zijn er genoeg! We denken erover broodjes te gaan verkopen en willen workshops gaan geven. Voorlopig ben ik vooral benieuwd hoe de cijfers voor het afgelopen jaar uitpakken. Ik heb natuurlijk wel een indicatie, maar de voor ons hele belangrijke decembermaand moet voor het grootste deel nog komen. Is de basis op orde, dan kijken we serieus naar nieuwe activiteiten." Wie winkel, werkplaats en wagen in bedrijf ziet, weet dat dat wel goed zit: die komen er.

www.floorpoelier.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 4 December 2017

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl