Streekmarkten schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond.  De diversiteit aan streekeigen producten geeft ze een dimensie die je in een winkelstraat niet vindt. Slager Franz Gerritschen uit Zevenaar staat er maar wát graag.

“Op streekmarkten leg ik contact met consumenten die niet zo gauw in m’n winkel komen”, vertelt Franz Gerritschen. “Vooral slagers en bakkers brengen de ambachtelijke sfeer waar bezoekers gek op zijn. Ik kan er op een ongedwongen manier mijn producten promoten. Je moet wel nadrukkelijk met je product aanwezig zijn, anders sla je de plank mis.” 

Groot of kneuterig

Franz maakte kennis met de streekmarkt via de vereniging ‘Liemers trots’. “Zij promoten streekproducten, ik was al een tijdje lid. Ik bezocht een paar markten, om de sfeer te proeven en te zien hoe het eraan toegaat. Zo maakte ik, afgaande op mijn gevoel, mijn keuzes.” Hij spreekt met enthousiasme over zijn streekmarktaanpak, hoewel het even duurde voor hij er vol op inging. Franz nam een paar keer deel aan Landleven in het Nederlands Open Luchtmuseum te Arnhem. “Daar komen duizenden bezoekers, maar je moet fors betalen voor een standplaats. Op de kleinere markten is het stageld veel minder of niet eens aan de orde; dan red ik het met een paar lekkere worsten voor de organisator. Vergeet in je kostenplaatje vooral niet de personele kosten. Op grote markten heb je meer handjes nodig. Gaandeweg bleek dat een kleine, ‘kneuterige’ markt mij vaak meer omzet oplevert.”

Bezoekers

Franz vindt het opvallend dat inwoners van kleinere dorpen meestal minder interessant voor hem zijn dan bewoners uit de grote stad. “Dorpsbewoners kennen de ouderwetse streekproducten blijkbaar nog. Voor stedelingen is het vaker nieuw, zij laten zich bovendien sneller verleiden. is zijn ervaring. “Streekmarktbezoekers zijn echte snaaiers. Het leuke van laten proeven is dat smaak herinneringen aan vroeger losmaakt. Bezoekers zijn benieuwd of de bloedworst die ze bij oma aten, nog net zo lekker smaakt als toen. In de winter verkopen hij en zijn team met name ‘ouderwetse’ streekproducten als bloedworst, balkenbrij en rookworst. In de zomer liggen er andere producten in de kraam, waaronder spareribs, grillworst en droge worsten. “En gekke dingen als gedroogde varkensoren. Die verkoop ik aan hondenbezitters. Gouden handel,” zegt de goedlachse slager. 

Proeverij en praten

Franz praat op een marktdag volop over zijn producten. “Ik vertel passanten over wat ik verkoop en hoe we het maken. En wie op de markt flink uitpakt, krijgt al snel een gunfactor. Het praat op een markt wel veel makkelijker dan in de winkel. De sfeer is er gemoedelijker en bezoekers nemen meer de tijd om te luisteren.” Om de proevers over te halen om ook daadwerkelijk te kopen, is het belangrijk om zoveel mogelijk stuks-artikelen te hebben, die goed en netjes verpakt zijn, tipt Frans. “Aanbiedingen lopen helemaal goed, zoals ‘drie droge worsten voor een tientje’.” Op de streekmarkten gebruikt hij altijd aangepast verpakkingsmateriaal. De producten gaan in een vleeszak waarop een aanbieding staat die alleen in zijn winkel in Zevenaar verzilverd kan worden. Iedere klant krijgt bovendien een folder mee met meer leuke promotie-acties. 

De kraam

De verkoopkraam is zijn visitekaartje. Franz heeft een soort vouwwagen met een goede koeling, barbecue, weegschaal en kassa, en hij heeft een mobiel pinapparaat. “Alles moet perfect op orde zijn, vooral de koeling en de hygiëne. De nvwa komt geregeld kijken. Ik ben een keer teruggefloten door de brandweer, omdat bij de grote braadpan geen brandblusser stond.” 

Checklist

Een succesvolle marktdag staat of valt met een juiste planning en organisatie, vertelt de slager. “Om niets te vergeten, werken we met een vaste checklist. Die passen we eventueel per markt en seizoen hier en daar aan. Zo grijpen we nooit mis.” Maar hoe goed je alles ook organiseert, er is één factor die niemand in de hand heeft: het weer. “Slecht weer geeft een slechte omzet, bij mooi weer kunnen we de verkoop nauwelijks bijbenen. Een onzekere factor waar je tegen moet kunnen. Bij een goede markt gaan we met lege kratten naar huis, dat geeft me daar een stoot energie; dat is de moeite meer dan waard! Een streekmarkt is puur beleving,” besluit Franz enthousiast. “Met het juiste assortiment scoor je bij het leven.” 

www.slagerijgerritschen.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 19 February 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl