Hoe ga je met geld om in de winkel? We denken er allemaal wel eens over na. Pinnen is meestal geen probleem, afrekenen met cashgeld soms wel: denk aan fouten bij het wisselen, diefstal en hygiëneproblemen. Keurslager Tim de Gier vond de oplossing in een ‘cash-recycler’. 

Recyclen is in, zelfs het ‘recyclen’ van geld. De jonge keurslager (29), eigenaar van een prachtige slagerij in Nijkerk is een gedreven ondernemer en altijd in voor iets nieuws. Al dubbend over de afhandeling van de geldzaken in de winkel, kwam hij in België in aanraking met de ‘cash-recycler’; een unit in de winkel waarmee klanten cash kunnen afrekenen. “De verkoopmedewerker houdt de barcode van de kassabon van de klant voor de scanner van de recycler en betaalt via een ‘cash-gleuf’. Het wisselgeld wordt automatisch uitgekeerd. 

Tim: “Ik heb er goed over nagedacht. Zo’n verandering is best ingrijpend, voor zowel klanten als personeel, dus je start er niet zomaar mee. Bovendien is het weer een investering die je natuurlijk wil terugverdienen. Dat het apparaat grote voordelen biedt, gaf voor mij de doorslag. Dat er bijvoorbeeld geen fouten meer worden gemaakt met het teruggeven van wisselgeld. En dat het bijdraagt aan een betere hygiëne doordat we het geld, waarvan je nooit weet hoeveel bacteriën eraan zitten, niet meer hoeven aan te raken. Ik had net drie nieuwe kassa’s gekocht waarmee ik barcodes kan uitdraaien. Dat is wel een vereiste om met dit systeem te kunnen werken.”

Veilig

In België wordt de recycler vaak in de toonbank ingebouwd zodat hij nauwelijks meer ruimte inneemt. “Dat is de mooiste oplossing”, vindt Tim, “maar voor ons niet aan de orde gezien de kwaliteit van mijn huidige meubel. Ik heb daarom gekozen voor een losse kast naast de toonbank. De klant kan er gemakkelijk bij en voor ons is het apparaat vanaf de achterkant gemakkelijk te bedienen. In de kast zit een kluis waarin het geld wordt opgeslagen. Voor het wisselgeld zitten er rollen met papiergeld in, en bakjes met de verschillende munten. Alleen ik heb de sleutel van de kast.”

“De machine geeft via een aangekoppeld beeldschermpje aan wat er gebeuren moet. Tekorten (low) en te grote hoeveelheden (high) geeft hij meteen aan. Op het apparaat kan een kleine printer aangesloten worden, zodat ik op elk gewenst moment een afdruk kan maken van alle handelingen die op de recycler zijn uitgevoerd. Aan het eind van de dag print ik de stand van zaken en is de kassa meteen geteld. Dat scheelt mij veel werk.” 
Er zit geen cashgeld in een geldlade; zodat de winkel minder aantrekkelijk is voor overvallers. Ook diefstal door eigen medewerkers is uitgesloten. Nepgeld en valse munten worden meteen herkend en weer uitgeworpen (beschadigde biljetten worden wel gewoon geaccepteerd). 

Het apparaat van zijn keuze is door de leverancier (Moneytronic uit Rosmalen) geplaatst en geïnstalleerd. Hij instrueerde de medewerkers over de werkwijze. “Die is zo eenvoudig dat iedereen er al snel en gemakkelijk mee uit de voeten kon”, zegt Tim. Toch was niet iedereen gelijk blij met de aanwinst. “Bij de medewerkers kwam de recycler in eerste instantie over als ‘Alweer nieuw computergedoe. We rekenden toch altijd af met geld! En nu dit.’ Deze gedachte hield gelukkig maar kort stand. Iedereen was er snel aan gewend.” 

Iets minder dan de helft van Tims klanten betaalt nog steeds met contant geld. “Het was dus even afwachten hoe zij zouden reageren. Ze waren niet meteen enthousiast, tot ze ontdekten hoe simpel de handelingen waren. Net als pinnen; supergemakkelijk. Zelfs de oudere klanten zagen het na enige tijd helemaal zitten. Wel lopen we steeds met de klant mee naar het apparaat. We scannen de kassabon door hem voor het scanvenster te houden. De klant kan het totaalbedrag nog een keer controleren en betalen.”

Bij nieuwe klanten maken we er in de winkel wel eens een geintje bij. “We maken opmerkingen als: ‘Stop het geld maar in onze papierversnipperaar. Eventueel wisselgeld krijg je terug!’ Zo hebben we bijvoorbeeld ook aan klanten verteld dat ze bij ons zelfs hun spaarpot kunnen legen. Het apparaat telt het muntgeld en wisselt het vervolgens keurig in briefjes. Eerst lachten ze erom, maar nu komen ze wel langs. Een PR-geintje dat voor extra klantenbinding zorgt.”

www.timdegier.keurslager.nl

Tekst: Gerhard Kwak
Beeld: © Ton Kastermans Fotografie

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 February 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl