De winkel van Keurslagerij Muilwijk ziet er gelikt uit. De toonbanken liggen mooi vol, het vleeswarenmeubel presenteert topproducten waarvan het water je in de mond loopt. Overal in de winkel glinsteren kampioensbekers en oorkondes die wijzen op het vakmanschap. 

Eigenaar Peter Tap en zijn worstmaker Jasper de Leeuw willen in Ameide en omstreken de beste zijn. Voor dit gouden team, dat al jaren de vakwedstrijden domineert, is  winnen de meest effectieve manier van jezelf promoten. Peter: ”De bekers, en waar ze voor staan, zijn het visitekaartje van ons bedrijf. Daarmee trekken we klanten uit de wijde omgeving.” De gedrevenheid spat van het tweetal af.

Experimenteren

Steeds weer nieuwe producten bedenken en de promotie daarop laten aansluiten, is een belangrijk onderdeel van hun strategie. Om de deelname aan vakwedstrijden levendig te houden, krijgt Jasper volop de ruimte om te experimenteren: zo blijft het interessant om ieder jaar opnieuw mee te doen. Voor de wedstrijd ‘Arnhem Rookworststad’ zonden ze vorig jaar de Lagouste rookworst in, met meelwormen en sprinkhanen. De kampioensworst van dit jaar, ‘herfstrookworst’, is een worst met truffel en champignon. Nieuwe producten laten ze vooraf altijd keuren door de medewerkers én door enkele bekende klanten. Zo krijgen ze feedback en vast een eerste indruk. “Nieuwe producten zijn niet altijd blijvertjes,” zegt Peter, “maar steevast spraakmakend. Smaakmakers waar consumenten over praten en op af komen.” 

De basis

De Keurslagerij werkt uitsluitend op basis van constante hoge kwaliteit. Ze hanteren daarbij zeer nauwkeurig omschreven kwaliteitseisen waar niet van wordt afgeweken. Zelfs een minimale afwijking in een grondstof krijgt geen goedkeuring. Peter en Jasper maken wedstrijdproducten altijd aan het begin van een werkdag. “Dan is alles brandschoon en ontsmet, zodat er geen afwijkingen mogelijk zijn. Alle grondstoffen verwerken we dagvers. Rookworsten bijvoorbeeld worden per dag afgerookt, grillworsten per dag gegrild en kersvers verkocht.” Ook werken ze met standaard recepturen. Die zijn afgestemd op de smaakeisen van de klant. “Zij zijn uiteraard het belangrijkst!” vindt Peter. “Wij weten wat onze klanten willen en daar houden we ons aan. Smaakt een product afwijkend, dan verkopen we het niet. Volgende keer beter.” 

Promotie

“We zoeken zoveel mogelijk free publicity, hoewel dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk gaat. Bij behaalde kampioenschappen maakt de Keurslager-organisatie een mooie advertentie waarmee we naar buiten treden, dat vormt een welkome afwisseling op onze wekelijkse reclame”, vertelt Peter. “In de winkel krijgen de onderscheidingen een prominente plek, en we melden onze overwinningen op de website. Op onze Facebookpagina plaatsen we aantrekkelijke foto’s van de gerechten of producten, en een paar keer per jaar folderen we.” Wat ook werkt is het geven van lezingen, vaak op uitnodiging. “Onlangs werden we gevraagd een lezing te geven bij de christelijk-maatschappelijke vrouwenbeweging ‘Passage’. Ik ben niet zo’n spreker”, lacht de slager, “maar eenmaal op dreef, werd het een geweldig avond. We lieten de dames een kleine rollade maken. Het hele dorp sprak erover. Prachtig. Ook doen we mee aan het RTL4 televisieprogramma ‘Van slager tot Chef’. Elke gelegenheid grijpen we aan.”

Peter: “In de winkel presenteren we trouwens alleen de bekers van de laatste 2 jaar. Oudere bekers geven we aan verenigingen. Die hoeven alleen een nieuw naamplaatje op de voet te laten maken. Zo hebben ze een goedkope trofee voor hun eigen wedstijden. Een heel gewilde promotie.” 

Doe er iets mee!

Wanneer je aan vakwedstrijden deelneemt, moet je bloedfanatiek zijn, daarvan is Peter overtuigd. “Het beste van het beste willen. Alleen met gedrevenheid haal je de top. Ga niet voor een oorkonde, ga altijd voor de eerste prijs! Daarna moet je de onderscheidingen uitbuiten. Slagers zijn soms te laks en denken dat het wel vanzelf komt aanwaaien. Presenteer de wedstrijdproducten uitgebreid, doe er wat mee met leuke acties. In de toekomst willen we nog een paar wedstrijden winnen”, besluit Peter fanatiek. “De Lekkerste Bal Gehakt, de Spareribs Trophy en de Gouden Slagers Ring hebben we nog niet te pakken. Dus we gaan door.” 

Beeld: Foto beker: ©vlad09/Shutterstock.com

Peters’ tips om te winnen

•    Ga alleen voor verse topproducten;
•    Doe nooit concessies aan een superieure kwaliteit;
•    Kom met unieke eigen recepten;
•    Werk uiterst nauwkeurig. De kleinste afwijking kan de overwinning kosten; 
•    Verstuur de in te zenden producten niet per post, maar lever ze zelf af. 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 19 February 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl