“Wat vetter vlees mag weer,” signaleert slager Guido Veugen uit Beek (Limburg) met genoegen. “Gelukkig maar, want daarin zit vaak juist de smaak, zoals bij kippendijen. Daar is steeds meer vraag naar.” Een goede reden om het product in meer variaties aan te bieden. 

“Jarenlang wilden klanten vooral mager vlees, zoals kipfilet. Consumenten, bang geworden door de verhalen over salmonella, laten kip uit voorzorg langer garen. Te lang soms en dan wordt het droog. Met kippendijenvlees heb je dat probleem veel minder. Dit vlees is vetter, en daardoor smaakvoller. Het velletje wordt lekker krokant op de barbecue, terwijl het vlees supermals blijft; ook als het onverhoopt wat langer op het rooster blijft liggen.” 

Guido vindt het belangrijk om zijn klanten keuze te kunnen bieden. Zo verkoopt hij, naast regulier varkensvlees, ook vlees van het Livarvarken. En zowel rundvlees uit Australië, als Wagyu en Belgisch Blauwe. De kip is van Tante Door, maar dat vertelt hij er alleen bij als er naar gevraagd wordt. “Wij willen vooral ons eigen merk zijn” verklaart hij. “Ik verkoop bewust betere kip en vind dat we dat als slager ook aan onze klanten verplicht zijn. Maar als je zo’n merk breeduit communiceert, en het komt een keer verkeerd in de media, dan hebben wij ook last van de negatieve publiciteit. Dat wil ik niet. Daarbij; er spelen veel factoren mee in de keuze voor een leverancier, zoals de kwaliteit van de producten, de prijs en de manier van leveren. Ik wil vrij zijn; als ik op een dag niet meer achter een concept sta, wil ik gelijk kunnen veranderen.” 

Over merken gesproken; zolang hij zich kan herinneren komen in de slagerij de vertegenwoordigers van Epos over de vloer. “Mijn vader, van wie ik het bedrijf heb overgenomen, werkte al met hun producten. Ik heb geen enkele reden om het anders te doen. De producten zijn goed, en ze houden op een prettige manier contact met de slagerij. Rayonmanager Frank van Hout komt geregeld even langs, en trekt net zo makkelijk ook een witte jas aan om mij te helpen met een demonstratie. Of we bedenken samen nieuwe gerechten. Zoals nu weer, de Ajam Peking, en Kip Sesam. Heerlijk!” 

Foto: ©Marcel van Hoorn

Kip Sesam

Ingrediënten

Kipdijvlees, Bistro Kruidenolie Bombay (07033k2.50), Feestelijke Decoratiemix (09046G0750) en sesamzaadjes.

Ajam Peking

Ingrediënten

Kipdijvlees, Chinese wokgroenten, Chinese Roaststeakgekruid (01066K), Perfecto (04336K) en Pekingsaus (80050K).

De ondernemer en EPOS: een idee van twee

Menig collega ging u voor in de EPOS-rubriek ‘een idee van twee’. Versspecialisten delen op deze pagina’s met de lezers van Vers-inspiratie hun favoriete recepten, vertellen over hun bedrijf, waar ze trots op zijn en waar ze hun inspiratie vandaan halen. Heeft u ook een leuk recept met Epos-producten en krijgt u daar enthousiaste reacties op van uw klanten? Meld u dan aan: misschien wordt ook u gekozen voor één van de uitgaves.

www.epos-specerijen.nl 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 28 August 2017

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl