In Bussum vinden we de winkel van Jan en Wendy van der Roest met een opvallende mix van producten.  Links de slagerij met kwaliteitsvlees en veel zelfgemaakte vleeswaren, rechts Hollandse en buitenlandse kaas, noten en delicatessen. Een walhalla voor de lekkerbek.

Ruim tien jaar geleden kwam het pand naast de slagerij leeg te staan. Jan was bij een bevriende visboer aan het lobbyen geweest om zijn buurman te worden. Toen hij dat ‘s avonds thuis vertelde aarzelde zijn vrouw Wendy geen moment en deelde haar idee om het buurpand bij de slagerij te trekken; met een afdeling voor kaas en noten. “We braken de muur tussen de twee panden open en verbouwden de nieuwe zaak grondig. Het werd een mooie, open, winkel. Links de slagerij, rechts de kaas-notenwinkel.” Een verrukkelijke bundeling van specialiteiten en lekkernijen. 

Bewuste keuzes

Voorop staat dat ze een goed gevoel hebben bij de producten die ze verkopen. Daarin worden bewuste keuzes gemaakt. “Ons rundvlees, Piemontese-runderen, betrekken we van een mester uit de buurt, een boerenbedrijf uit de Harskamp. We weten dat deze dieren opgroeien in een natuurlijke, rustige omgeving, zodat het vlees de tijd heeft om te rijpen. Daarnaast verkopen we vlees van het Duroc d’Olives varken, biologische- en scharrelkip.” De basis voor het  kaasassortiment wordt gevormd door producten van de Hollandse kaasleveranciers met het label Stompetoren en producten van Huizerkaasgilde.
Hierbij is bewust gekozen voor kazen uit de eigen regio. In de vitrine en op de schappen zien we bovendien een breed assortiment geitenkazen, en een keur aan buitenlandse kaasspecialiteiten, vooral uit Frankrijk, maar ook uit Italië, Spanje, Zwitserland en Engeland. Er is een tapasbar met een ruim assortiment mediterrane producten en verschillende soorten olijven. “We willen op álle fronten onderscheidend zijn”, zegt Jan. “Daarom maken we zoveel mogelijk zelf; denk aan worstsoorten, vleeswaren, maaltijden en specialiteiten als pesto’s. En we branden dagelijks de noten vers af.”

Het hoofd boven water

Het was niet altijd gemakkelijk de afgelopen jaren, bekent Jan. “Vlak nadat we het pand hadden verbouwd, brak de economische crisis uit. Klanten verder voorzichtiger, gaven minder uit. Wendy’s lijf kwam in protest en ze kon niet meer fulltime in de winkel staan. Daarbij komt dat de zaak aan een drukke weg ligt: wel in de richting van het centrum, maar niet echt in de loop. Gelukkig kun je hier makkelijk en gratis parkeren, dat scheelt. Alles bij elkaar dwong het ons om kritisch onze aanpak onder de loep te nemen. Dat is trouwens nooit verkeerd. Er kwam een chef op de slagerij en ook voor de kaas en de noten kwam één verantwoordelijke persoon. Ikzelf verdeel mijn werk over beide afdelingen. Zo hou ik beter overzicht en krijg ik meer rust. De nieuwe structuur pakt prima uit. Onze medewerkers zijn multi-inzetbaar. Ze staan ieder op hun eigen afdeling, maar lopen wel mee als klanten op beide afdelingen willen kopen. Zeventig procent van de slagersklanten neemt kaas mee, maar slechts de helft van de kaasklanten komt ook voor vlees en vleeswaren. Dat kan en moet beter. Daarom vragen de medewerkers altijd even door, of de klant nog wat lekkers wil van de andere afdeling, of we laten even iets proeven en doen gelijk ons verhaal. Praten is ook verkopen. Misschien niet op hetzelfde moment, maar dan de week erop. Verder werken we  met genummerde mandjes, zodat alles op één plek wordt afgerekend. Dat is voor de klanten gemakkelijker.” 

Kansen zien

Wat hem zorgen baart, is de zondagsopenstelling. “Als kleine middenstander is dat niet te doen”, reageert hij fel. “Het is van de zotte dat je min of meer wordt verplicht om zeven dagen in de week te open te zijn. Met een A.H. op loopafstand heb ik daar wel mee te maken.” De felheid duurt niet lang, Jan blikt vooral positief de toekomst in: “Sinds kort zetten we vol in op kant-en-klaarmaaltijden. We deden daar eerder weinig mee, omdat er meerdere verkooppunten op onze winkelstrip zaten die dit segment verkochten. Dat is nu veranderd en biedt dus kansen!

Daarbij, hij ziet steeds meer klanten terugkomen: voor de catering, een goed belegd broodje, een bijzonder stuk kaas en voor echt lekker en duurzaam vlees. “We zijn trots op onze producten. Kwaliteit leveren en onderscheidend zijn: dat is de essentie om als versondernemer te blijven bestaan. Van die pijlers stappen we nooit af.”

www.janvanderroest.nl

   
   

Beeld: ©Ton Kastermans Fotografie

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl