Onlangs gaf ik samen met collega Bas van Eekelen een presentatie bij het GroentenFruitHuis, over de afzet van groenten en fruit op de Nederlandse markt. Ik ging vooral in op de consumptie ervan in de huishoudelijke sfeer. Bas spitste zijn verhaal toe op het consumptiegedrag onderweg: hoe en wat we eten als we op het werk zijn, buiten de deur eten, of iets bestellen. Door die zaken te combineren, kunnen we als GfK een compleet beeld geven van de ontwikkelingen van het shoppergedrag.

Een van de zaken die mij steeds weer opvalt, is de beperkte rol van de millenials (generatie Y, geboren na 1980) en centennials (generatie Z, geboren na 1995) als het gaat om het kopen van groenten en fruit. Terwijl deze groepen bijna 22% uitmaken van alle gezinnen in Nederland, nemen ze maar zo’n 16% van het volume groente en fruit voor hun rekening. Beide groepen zijn oververtegenwoordigd in de groep lichte kopers. Een ‘lichte koper’ koopt slechts één keer per twee weken fruit. Een ‘zware koper’ doet dat meer dan twee keer per week. Al met al voldoende reden voor zorg. Niet alleen voor de gezondheid van een heel nieuwe generatie, ook voor de toekomstbestendigheid van onze groente- en fruitspecialisten.

In zijn verhaal kon Bas laten zien dat een deel van de lage consumptie veroorzaakt wordt  door het feit dat millenials en centennials veel vaker onderweg eten. Gemiddeld heeft een Nederlander ruim driekwart van zijn consumptiemomenten thuis. Dat ligt bij deze twee groepen substantieel lager. Zij eten vooral veel op locatie, en doen dat vaker uit gewoonte.. 

Dit zijn de eerste job-hoppers, de ‘achterbankgeneratie’, de generatie van computerspelletjes, opgegroeid met interactieve social media. Kortom: millenials en centennials vragen om een andere aanpak! Toegespitst op ‘on-the-go’. Want of het nu de speciaalzaak, supermarkt, de klassieke horeca of de gemakswinkel is: er valt hier een wereld te winnen.

www.gfk.nl

Beeld: Man met winkelwagen: ©Dean Drobot/Shutterstock.com, Fruit en groente: ©RomarioIen/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl