Vakspecialisten zijn belangrijk, maar de foodbranche heeft ook behoefte aan mensen die breder zijn opgeleid in de wereld van food. Daarom ontwikkelde SVO vakopleiding food drie jaar geleden de voltijd mbo-opleiding Generation Food, die studenten klaarstoomt voor een mooie carrière in de foodsector. 

De praktijk is de rode draad in de opleiding.  Studenten gaan in de eerste periode wekelijks op Foodsafari, ze lopen stage en werken aan praktijkprojecten. Generation Food is het derde schooljaar ingegaan en groeit stevig. “Er bestaan wel wat andere opleidingen rond food, maar die hebben een theoretische insteek”, vertelt Carola Post, docent/mentor bij SVO. “Bij onze opleiding is de praktijk heel belangrijk en dat spreekt jongeren aan. Onze studenten leren alles over food en de wereld er omheen, van omgaan met consumenten tot bedrijfsprocessen en van bereiding tot marketing. De opleiding is ingedeeld in periodes en elke periode heeft een ander foodthema. Daarbinnen gaan studenten zelf aan de slag. Ze leren producten kennen, bewerken en bereiden, ze leggen bedrijfsbezoeken af en lopen regelmatig stage. Ze krijgen alles te zien, voelen, proeven en ervaren. Zo stomen we hen klaar om met succes aan de slag te gaan bij een foodbedrijf.”

Veel bagage

Studenten kunnen na hun opleiding veel kanten op. Ze kunnen kiezen voor een eigen onderneming, aan de slag als bedrijfsleider bij bijvoorbeeld een versspeciaalzaak of een fastservicebedrijf of doorstromen naar het hbo. “Ik heb bijvoorbeeld een student die de slagerij van zijn vader wil overnemen, maar een slagersopleiding te beperkt vindt”, zegt Carola. “Hij ziet dat de slager van de toekomst een andere slager is dan die van nu. Maaltijden worden steeds belangrijker, net de verkoop van andere versproducten. Bij Generation Food leren studenten over alle aspecten van een foodbedrijf. Die brede kennis is een grote meerwaarde voor speciaalzaken als slagerijen. Onze studenten hebben niet alleen een goede basis in vlees, maar ook in bereidingen en andere versproducten, ze geven goed klantadvies, zijn creatief en zien volop nieuwe kansen.”

Inspirerende bedrijfsbezoeken

Om te leren over verschillende foodbedrijven gaan de studenten van Generation Food de eerste periode elke week op Foodsafari. Van Linschoten Keurslager in Rotterdam is één van de ambachtelijke bedrijven die meewerkt aan de safari’s. David van Linschoten: “Ik vind het zelf heel leerzaam om regelmatig bij andere slagerijen binnen te kijken en wil studenten ook graag die mogelijkheid geven. Het is bovendien een mooie kans om jongeren warm te maken voor het werk in een slagerij en hen te laten zien hoe ons werk eruit ziet. Volgens mij zijn we daar goed in geslaagd. Eén student is zo enthousiast, dat hij binnenkort stage komt lopen bij ons. Belangrijk, want nieuwe aanwas kunnen we in onze branche heel goed gebruiken.”

www.svo.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2019

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl