Steeds meer consumenten worden kritischer op verpakkingen waarin vlees, andere slagersproducten en vers verpakt worden. Sommige versspecialisten spelen daar op in door de duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal kritisch te beoordelen en zo nodig over te stappen op een alternatief. Consumenten nemen vaak hun eigen tassen mee en zelfs eigen bakjes om de producten in te doen. Hoe ga jij om met deze bewuste klant?

Na het verbod op het gratis verstrekken van plastic tassen, sinds januari 2016, nemen veel consumenten zelf een big shopper of andere tas mee. Vastgesteld is dat hiermee een voedselveiligheidsrisico werd geïntroduceerd. Dit speelt vooral bij viswinkels en slagers. Klanten legden nog wel eens een niet schone tas op de toonbank, met een reële kans vervuiling van de producten in de toonbank. Sommige slagers losten dit probleem op door een plek aan de klantenkant van de toonbank te creëren waar de winkelverkoopster de producten in de tas van de klant kon doen. In andere slagerswinkels zag je een verbodsbordje verschijnen voor tassen op de toonbank. 

Je ziet ook dat consumenten eigen bakjes, trommels, bekers meenemen. Deze moeten natuurlijk wel hygiënisch en goed afsluitbaar zijn, enerzijds zodat producten niet verontreinigd raken, anderzijds zodat eventueel vocht (vleesvocht, saus van een kant-en-klaarmaaltijd, dressing van een salade)  niet in de tas van de klant lekt. Stop je mooie producten niet in elke meegebrachte verpakking! Wees daar kritisch in, de klant begrijpt het als je het uitlegt. Duurzaamheid is prima, maar niet ten koste van hygiëne.

Onderscheidend!

Je kunt je hiermee als versspecialist natuurlijk wel op een mooie manier onderscheiden van de supermarkt. Daar liggen de vleeskoelmeubels vol met plastic en dat zal in de toekomst niet snel veranderen. Er is op dit moment nog geen geschikt, duurzamer alternatief beschikbaar. In tegenstelling tot de supermarkt kan jij als versspecialist jouw klanten oproepen om zelf een verpakking mee te nemen. Dat kan een positief effect op je imago hebben. 

Duurzaam is hot en krijgt aandacht

Dat je met duurzame acties veel media-aandacht kan krijgen bewijst Slagerij Lohman uit Enschede. Hij kwam volop in het nieuws door de hoeveelheid plastic verpakkingsmateriaal drastisch terug te brengen en weer geplastificeerd papier te gaan gebruiken. Ook geeft hij herbruikbare bakjes mee aan klanten met het verzoek ze mee terug te brengen bij het volgend bezoek. Samen met zijn verpakkingsleverancier heeft hij onderzocht wat de mogelijkheden zijn om deze stap te maken. Wat hij goed doet, is zijn overtuiging over duurzamer verpakken op een positieve manier overbrengen op zijn klanten. Daarnaast wist hij natuurlijk goed de media te bereiken. Goed voorbeeld doet goed volgen.

_____________________________________________________________________________
Tip: Bestel een raamsticker waarmee je deze oproep doet

Afmetingen: 105 mm bij 105 mm.
Duurzaam: bestand tegen jarenlang zon en zeem
Herkenbaar: één signaal voor heel Nederland
Non-profit: tegen kostprijs aangeboden
 
https://zerowastenederland.nl/zero-waste-raamsticker/
_____________________________________________________________________________

Bron: de Slager | Beeld: © Lydia Vero/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 October 2019

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl