Een jubileum is een bijzondere en gedenkwaardige mijlpaal, zeker als het gaat om jouw verswinkel. Dat wil je niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Stilstaan bij een bedrijfsjubileum is voor u echter geen dagelijkse bezigheid.
 

Waar begin je? Hoe pak je het aan? Wie betrek je erbij? In dit artikel enkele nuttige tips die helpen bij de voorbereiding.

Kijk naar het verleden, het heden en de toekomst
Begin met te bepalen welke aspecten je bij de viering van het jubileum wilt benadrukken. Hiervoor kun je kijken naar het verleden, het heden en de toekomst. Stof het bedrijfsarchief eens af. Pluis de fotoalbums van jouw onderneming uit en bepaal wat de belangrijkste hoogtepunten waren in de achterliggende periode. Denk hierbij aan de start, een ingrijpende verbouwing, maar ook in veranderingen in het assortiment.

Vervolgens bepaal je wat jouw verswinkel op dit moment zo uniek maakt. Wat zijn de sterke punten van jouw bedrijf? Herkomst, duurzaamheid, ambachtelijke bereiding, persoonlijk advies; zomaar wat trefwoorden die op jouw zaak van toepassing kunnen zijn. Deze wil je uiteraard ook onder de aandacht brengen bij de viering van het jubileum. Ten slotte kun je belangrijke gebeurtenissen in de nabije toekomst naar voren laten komen. Start bijvoorbeeld op korte termijn een nieuwe generatie?

Bovenstaande aspecten vormen de basis voor de communicatie rondom het jubileum. Vervolgens maak je een plan de campagne. In wat voor tijdsbestek wordt het jubileum gevierd? Trek je hier een dag, een week, een maand voor uit of kies je ervoor om het hele jaar feest te vieren? Voor welke optie je ook kiest, jouw plan de campagne kent – net als bij elke andere festiviteit - altijd de volgende onderdelen. Je nodigt mensen uit, je geeft feest en na afloop bedank je de gasten voor hun komst.

De uitnodiging
Als je over een klanten- en/of relatiebestand beschikt, kun je ervoor kiezen om een persoonlijke uitnodiging per post of per e-mail te versturen. Een uitnodiging plaatsen op sociale media kan natuurlijk ook. Een invitatie meegeven bij de aankopen in de winkel is een andere goede optie. Een goed verzorgde, persoonlijke uitnodiging krijgt meer aandacht dan een algemene uitnodiging.

♦ Pers inschakelen
Om extra publiciteit te genereren rondom het jubileum, kun je zeker ook de lokale en/of regionale pers inschakelen. Plaats ruim voor de jubileumdatum een redactioneel stuk in de  krant. Nodig een journalist uit voor een gesprek en bezoek aan jouw slagerij. Vertel vervolgens over de historie, de sterke punten en de toekomst van jouw slagerij. Voordeel is dat je alle hoogtepunten, zoals een generatiewisseling of verbouwing, al op een rijtje hebt. En laat de journalist vooral je specialiteiten proeven. In het artikel kun je de lezers tevens herinneren aan de uitnodiging om het jubileum mee te vieren.

Het feest
De feestelijke activiteiten worden meestal afgetrapt op of rondom de dag van het jubileum zelf, denk aan een Open Huis of een receptie. Deze, meer formele, activiteit vindt vaak in de avonduren plaats en kan goed worden opgevolgd door een themaweek of een themamaand.

Andere voorbeelden van feestelijke activiteiten zijn mooie aanbiedingen en trakteren op populaire locaties zoals op scholen, sportverenigingen of een cultureel (buurt)centrum. Denk ook eens aan het organiseren van een leuke wedstrijd. Voor slagers: het maken van de lekkerste gehaktbal, visspecialisten kunnen denken aan het fileren van vis, een bakker aan een wedstrijd koekjes bakken. Het geven van demonstraties behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Welke activiteiten je ook organiseert, ga altijd voor de kwaliteit van een activiteit in plaats van voor de kwantiteit. Zorg ervoor dat ‘jouw boodschap’ goed aankomt bij jouw doelgroep. Je hebt er niets aan dat er heel veel mensen een gratis stukje worst of kaas hebben geproefd, maar niet begrijpen dat dit unieke product alleen bij jou verkrijgbaar is.

♦ BBQ Foodfair
Een mooi voorbeeld van de viering van een 12,5 jarig jubileum is te vinden in het Zeeuwse Philipine. Hier hebben de ondernemers van Slagerij en Traiteur La Couronne  ludieke acties bedacht om het jubileum samen met hun klanten te vieren. In de plaatselijke Schelde Xpress werd ruim aandacht besteed aan deze acties. Zo vond er een grote loterij plaats waarmee klanten kans maakten op onder meer een weekendje Antwerpen. Daarnaast organiseerde de slagerij een BBQ foodfair met een tiental stands van toeleveranciers en een DJ en waren er diverse spetterende aanbiedingen.

♦ Jubileum brunch
Een ander mooi voorbeeld is dat van Ambachtelijke Slager Jack Pijnenburg uit Dongen. Naar aanleiding van het 60-jarig bestaan organiseerden zij een ‘jubileum brunch’ met hier aan gekoppeld een spaaractie. Bij iedere € 10,- aan boodschappen kregen klanten een stempel. Bij een volle kaart (totaal € 120,- aan boodschappen) kregen klanten een toegangskaart voor 2 personen voor deze brunch. Het liep storm met de aanmeldingen.

♦ Aankleding van de winkel
Breng ook de winkel in feeststemming. Voor de aankleding kunnen – naast de gebruikelijke vlaggetjes, slingers en/of posters – prima oude foto’s worden gebruikt. Bij een feestelijk aangeklede winkel horen ook feestelijk aangeklede medewerkers. Denk eens aan een blouse of polo in een opvallende kleur met daarop een foto of de jubileumdatum. Een speciale button is natuurlijk ook een opvallende aanvulling.

Afsluiting
Tijdens de viering van het jubileum heb je waarschijnlijk veel aandacht gekregen van jouw klanten in de vorm van felicitaties, bloemen of cadeaus. Daarvoor wil je hen natuurlijk graag bedanken. Dat kan door een lucratieve bedankactie, de uitgifte van een jubileumboekje of een extra proeverij. Wellicht heb je ook nog oude (streek)recepten, die een nieuw leven kunnen worden ingeblazen. Een bedankje in de lokale en/of regionale krant kan natuurlijk ook. En… .het zet jouw versspeciaalzaak nog eens op de kaart.

Begin op tijd
Misschien wel de allerbeste tip: neem ruim de tijd om de viering van het jubileum voor te bereiden! Een voorbereidingstijd van minimaal een half jaar is niet vreemd. Betrek ook jouw medewerkers tijdig bij de voorbereiding. Maak een draaiboek met daarin de planning en beschrijving van alle activiteiten en wie voor wat verantwoordelijk is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

 

©De Slager 2017 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 21 October 2017

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl