Angelique en Hans Poelen-Conjarts uit Wijlre gooiden in 2015 radicaal het roer om. Ze verkochten hun slagerij en begonnen op een nieuwe locatie  met ‘eetpodium’ Loods 81. Een bedrijf waar bezoekers die écht geïnteresseerd zijn in lekker eten volop aan hun trekken komen.

Wie binnenstapt bij Loods 81 is gewaarschuwd: het water loopt je in de mond. Bij de entree een ruime toonbank gevuld met de lekkerste traiteurartikelen, vers brood, hammen en appeltaart. Even verderop een presentatie van ongekoelde specialiteiten en mooie wijnen. De kroonluchters aan het plafond verspreiden een warm licht, we zien tafels van steigerplanken en kasten boordevol oude serviezen en ander eetgerei. Heerlijke geuren verspreiden zich vanuit de open keuken de ruimte in, en je wordt begroet door vrolijke medewerkers. Alles bij elkaar zorgt dit voor een puur huiskamergevoel. Het nodigt uit om lekker te gaan eten. 

Tijd voor wat anders

Er is plek voor zo’n 40 gasten, en met de rijksweg voor de deur zijn de tafels goed bezet. “Dagelijks komen er circa 12000 auto’s langs. We hebben gasten uit Duitsland, België en heel Zuid-Limburg,” zegt Angelique. Dat was in de slagerij wel anders, de laatste jaren: “In 2001 werden we Slagerij van het Jaar, maar dat bleek geen garantie voor succes,” blikt ze terug. “De weg voor onze zaak werd opgebroken en tot eenrichtingsstraat gemaakt. In die tijd sloeg ook de economische malaise toe en uiteindelijk bleek de vestigingsplaats niet meer levensvatbaar. Het was tijd voor wat anders.” 

Een nieuwe slagerij beginnen op een andere locatie, en de daarvoor benodigde investering van pakweg een half miljoen, was voor het Angelique en Hans echter geen optie. “Daarbij speelde mee dat de negatieve berichtgeving rondom vlees ons steeds meer begon tegen te staan,” voegt Hans toe. “We gingen altijd voor de hoogste kwaliteit biologisch vlees, maar moesten desondanks steeds opnieuw in de verdediging. Daar hadden we schoon genoeg van.” Al brainstormend besloten ze een soort veredelde boerderijwinkel te beginnen. “Uitgangspunt was mijn liefde voor koken en de worstmakerij,” zegt Hans. “Ook wilden we onze goedlopende cateringafdeling niet opgeven.” Pa en ma Conjarts hadden nog een oude aardappelloods aan de Rijksweg nr. 81 in Margraten: een uitstekend locatie. “En mét voldoende voorbijgaand verkeer”, lacht Angelique.

Weer genieten

Vrienden schoten te hulp om de loods in te richten. Er kwamen lage ramen aan de zijkant, zodat de gasten zittend naar buiten kunnen kijken en er werd gekozen voor een ‘vintage’ inrichting. Hans: “Vanaf het begin gingen we uit van een klein bedrijfje. We wilden samen, zonder al te veel zakelijke besognes, weer genieten. Maximaal 35 eters per dag die ook nog wat meenemen, leek ons genoeg. We zijn gewoon in het diepe gesprongen. Zonder openingsreclames en pr, alleen met een website en een facebookpagina. Maar vanaf dag één liep alles helemaal uit de klauw. Het is nu een jaar later, en we werken met 15 personen om de catering en Loods 81 draaiend te houden.” 
De Italiaanse- en mosselmiddagen die ze al organiseerden waren een doorslaand succes, en voor volgend jaar denkt het team aan een food-truck festival en tapasavonden. Ook de catering blijft belangrijk. “Loods 81 helpt ons enorm bij de promotie van dit bedrijfsonderdeel,” geeft hij aan.

Een eigen stijl

“Onze medewerkers zijn een belangrijke factor voor het succes,” erkent Hans. “We merkten al snel dat het gebruikelijke horecapersoneel niet echt bij onze stijl past. Slagers hebben wat klantvriendelijkheid betreft toch een duidelijk andere benadering. We zijn minder gecompliceerd, laagdrempeliger denk ik. Iedereen, van bankier tot metselaar, moet zich hier thuis voelen. We hebben daarom gekozen voor medewerkers met liefde voor zowel traiteur als de slagerij. Dat heeft effect, tot verbazing van de horecabranche. Vanuit heel Nederland komen ze bij ons kijken!” 

Kwaliteit

Maar de belangrijkste factor die bijdraagt aan het plotselinge succes is toch: kwaliteit leveren. Loods 81 biedt een kleine seizoens-afhankelijke menukaart, op basis van vakmanschap en de liefde voor koken. “We willen actueel blijven met steeds nieuwe producten die gasten bij een ander niet vinden,” zegt Hans. “Vanuit onze ervaring als slagerij-traiteur verkopen we zelfgemaakte soepen, belegde broodjes, worst uit eigen worstmakerij, pasteitjes, pasta’s en stoofpotjes, tapas, en huisgemaakte bloedworst met appel en stroop. Bij alles wat we verkopen hanteren we het principe ‘alleen het beste is goed genoeg’.”
Afrekenen, ook de consumpties die genuttigd zijn aan te tafels, gebeurt bij de traiteurtoonbank; geen gast die dus om de presentatie van al die heerlijkheden heen kan. Niet verwonderlijk dat circa 60% van de gasten iets meeneemt naar huis; 30% van de omzet komt uit de traiteurtoonbank. 

De toekomst

“De vloedgolf die ons overspoelde, noodzaakte ons wel om terug te keren op aarde,” zegt Hans eerlijk. “Gewóón doen, ondanks het succes: dát is onze basis.” 
Ze verkopen de oude slagerij waar nu nog veel cateringactiviteiten plaatsvinden. Die  worden naar Loods 81 gehaald, zodat ze efficiënter kunnen werken. “Zoals het er nu uitziet is onze toekomst rooskleurig,” besluiten ze. “We moeten er hard voor werken, maar we zijn gemotiveerd tot op het bot. Dat kan ook niet anders; het is iedere dag feest!”

loods81.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 6 December 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl