In De Lutte, een dorpje dichtbij Oldenzaal met slechts zo’n 3.800 inwoners, draait poelier Wolbert & dochter ‘als een tierelier’. Hoe doen ze dat, gezien het kleine aantal inwoners?
   
De klanten van poelier Wolbert & dochter komen niet alleen uit het dorp, maar uit de wijde omgeving. “Bijna uit heel Twente, maar ook uit het Westen”, vertelt Bert. “In de  zomer zijn hier veel toeristen, die bovengemiddeld besteden. In de loop der jaren zijn veel van hen vaste klant geworden. Ze komen vaak meerdere keren per jaar langs om hun diepvries te vullen met onze producten.” 

Hazenpeper en goulash

De toonbank en het ruime zelfbedieningswandmeubel van de poelierswinkel liggen lekker vol. We zien een veelzijdigheid aan heerlijke  producten; soepen, kant-en-klaar maaltijden en een uitgebreid assortiment aan specialiteiten, waaronder Twentse bakleverworst op basis van kip. Bert: “Biefstuk en wild- en kipspiesen voor de barbecue hebben we het hele jaar door. In de winter zijn hazenpeper en goulash veelgevraagde producten. Wild wint de laatste jaren sterk terrein, vooral omdat het een natuurlijk product is. Zeker in de herfst en rondom de feestdagen besteden we veel aandacht aan deze productgroep.” 

Toen en nu

Het is al bijna 40 jaar geleden dat Bert Wolbert en echtgenote Maria een winkeltje begonnen op de boerderij van vader Wolbert. Ze slachtten en verkochten er de eigen mestkuikens. Vijftien jaar later, op zoek naar meer ruimte, vertrokken ze naar het centrum van De Lutte. In het pand van het toenmalige zuivelhuis begonnen ze een nieuwe zaak gespecialiseerd in wild- en poeliersproducten. “En kaas,” vult Bert aan. “De Noord-Hollandse kaas die het zuivelhuis er altijd verkocht, mocht blijven. Daar zat nog omzet in.” Anno 2018 bestaat de omzet voor 65% uit poeliers- en wildproducten en 35% uit levering aan de horeca en catering. Bert en Maria staan, inmiddels samen met dochter Monique, aan het hoofd van de VOF ‘Poelier Wolbert & dochter’. 

Taakverdeling

De kracht van het familiebedrijf is de heldere taakverdeling. Maria is de vrouw achter de catering. Zij kijkt, met haar achtergrond als verpleegkundige, nauwlettend mee als het gaat om het gezonder maken van het assortiment. Van allergenen tot E-nummers, van zoutverlaging tot lactose-vrij; alles heeft haar aandacht. Dochter Monique, de overallspecialist, wordt gesteund door haar zussen Marloes en Martine. Marloes is de mediaspecialist en weet bovendien alles van  soepen en maaltijden. Martine is deels verantwoordelijk voor de presentatie en de inkoop. Achter de schermen werken er nog enkele medewerkers, waaronder een jonge slager. “Mijn zus Marloes is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met communicatie”, vertelt Monique. “Zij zorgt voor de contacten met de regionale pers, het onderhouden van onze website en het up-to-date houden van de facebook-, twitter- en Instagramaccounts. Mede door deze activiteiten is onze naamsbekendheid de laatste jaren sterk gegroeid.” 
De zussen zijn altijd op zoek naar vernieuwing: “Van het bekijken van de folders van de concurrentie, tot het napluizen van de damesbladen; overal zoeken we naar trends die we vervolgens naar onze hand zetten. Marloes zorgt ervoor dat de nieuwe producten en specialiteiten bij onze volgers onder de aandacht komen. Klanten komen er zelfs speciaal voor naar de winkel.” 

Kwaliteit

Nieuwe producten en specialiteiten maken is de sterke kant van Bert. De bekende (streek)producten in de winkel zijn uitsluitend op basis van kip, kalkoen en wild. ”De worstmakerij is mijn passie”, vertelt Bert. “Varkensvlees en spek gebruik ik niet, wat uiteindelijk een magerder product oplevert. De kruiden en overige ingrediënten die ik verwerk kopen we altijd in van vaste toeleveranciers. Aan de kwaliteit wordt nooit getornd.” Hij doet graag mee aan vakwedstrijden: “Die zijn leuk, en je leert ervan. Bovendien kun je met het winnen van een oorkonde in de winkel mooi de blits maken. Klanten vinden het prachtig, vooral als we ze de nieuwe producten laten proeven. Dat levert bovendien nuttig commentaar op voor onze productontwikkeling. Voor de komende Slavakto (5 en 6 november 2018 red.) zend ik een nog niet bestaande eigen specialiteit in. We zijn heel benieuwd naar het resultaat.”

Het team

Het team Wolbert staat als een huis en draait als een goed geoliede machine. De medewerkers worden overal bij betrokken. Bert leerde hen alles wat ze moeten weten om een goede poelier te zijn; van het uit- en afsnijden van de verschillende producten tot en met de productie in de worstmakerij. “Ze weten van wanten”, zegt hij trots. “Iedereen binnen dit bedrijf is in staat de vaktechnische zaken aan te pakken. Dat vind ik belangrijk, want alleen dan ben je in staat om klanten goed te woord staan. Ook het prettig omgaan met klanten vinden we essentieel. Veel zijn hier kind aan huis. We kennen ze en weten van hun wel en wee. Als er iemand in de familie is overleden, praten we daarover en bieden een troostend woord. Als in een gezin een baby is geboren, krijgen de ouders een lekkere kiprollade mee. Is de klant slecht ter been? Dan loopt een medewerker graag even mee.” 
Die positieve sfeer is voelbaar in de winkel. De medewerkers lachen, staan de klanten vrolijk te woord, maken een praatje met ze, niks is te veel. Bij Wolbert binnenstappen, voelt als een warm bad. En dát verkoopt.

www.poelierwolbert.nl

Beeld: © Joris Telders

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 22 October 2018

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl