26-augustus-2019 | Door: Gerhard Kwak
Het Wroetvarken: lekker vlees, een goed verhaal

Het Wroetvarken: lekker vlees, een goed verhaal

Keurslager Marc Koekenberg uit Hengelo verkoopt vlees van ‘Het Wroetvarken’. “Als ambachtelijke slager red je het niet meer met aanbiedingen als ‘4 halen 3 betalen’ of een kilo schouderkarbonades voor € 3,98. Je moet een goed en eerlijk verhaal hebben, pas dan nemen klanten je serieus.” 

“Met het rundvlees uit Twente en Gildehoen-kip was ik goed op weg”, zegt Marc, “Maar het varkensvlees kwam van de traditionele slachterijen. Dat wilde ik anders. Zo ontdekte ik de organisatie Het Wroetvarken. Zij hanteren strenge eisen en normen aan het houden van de varkens, wat resulteert in een hoge kwaliteit varkensvlees. Van oorsprong komt de stichting uit Twente; ook dat past uitstekend bij ons bedrijf.”

De aanpak

De Wroetvarken-organisatie (Stichting de Wroetstal) bestaat uit 13 gedreven varkenshouders die volgens een nauwkeurig omschreven aanpak varkens houden. De dieren groeien op in stallen die zo zijn ingericht dat ze zo veel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen uiten. Het varken is van nature een groepsdier met behoefte aan luieren en wroeten. De vloer is bedekt met een dikke laag zaagsel en stro, zodat hij dit naar hartenlust kan doen. Veel lucht en licht bevordert het natuurlijk dag- en nachtritme en tijdens warme dagen wordt de lucht gekoeld. Het voer is een essentieel onderdeel voor de groei van de varkens en de kwaliteit van het vlees. De dieren krijgen een uitgebalanceerd menu van uitsluitend Europees non-GMO (niet genetisch gemodificeerd) ,. Alle varkens worden geslacht op dezelfde slachterij. Ook dat geeft de zekerheid van een eenduidige en kwalitatief goede behandeling, voor én na de slacht. De boeren moeten op een gemiddeld slachtgewicht aanleveren en krijgen voor een varken een goede vastgestelde prijs. 

Zekerheid van kwaliteit

“Het Wroetvarken is gespierder en dooraderd met intramusculair vet”, vertelt Marc. “Het vlees is mooi droog, fijn van structuur met weinig drip en vochtverlies. Het heeft een uitstekende vetbedekking die de smaak juist dat beetje extra geeft. Zeer gunstige bijkomstigheid is dat het een lange houdbaarheid heeft. Mijn klanten zijn nuchtere Twentenaren. Ze zitten niet te wachten op een overtrokken biologisch en niet zelden zweverig verhaal, ze willen lekker vlees, eerlijk en van goede kwaliteit. Het Wroetvarken heeft het 1 ster Beter Leven keurmerk. Daar bovenop hanteren de boeren allerlei extra eisen op het gebied van  dierenwelzijn en vleeskwaliteit. Ik sta er helemaal achter.” 

Exclusief

Het vlees wordt uitsluitend geleverd aan ruim 100 slagers. Zij beschikken via de organisatie over diverse promotiematerialen; van papieren draagtassen en vacuümzakken tot allerlei instore materiaal. Het Wroetvarken heeft een eigen facebookpagina en website en speciaal voor de afnemers is er een intranet. Ook verschijnt er zes keer per jaar er een nieuwsbrief. “Heel bijzonder is de ‘Wroettruck’ die ik eens per jaar kan inzetten voor promotieactiviteiten”, aldus Marc. “De truck wordt bemand door Evelien Logtenberg-Pierik, werkzaam voor de gehele organisatie, en een  wroetvarkenhouder, in ons geval Laurens Stevelink. Samen vertellen ze over de aanpak en laten ze onze klanten van het wroetvarkensvlees smullen.” 

Aandacht voor de natuur

Ook bijzonder vindt Marc dat de varkensboeren nauw samenwerken met de organisatie Natuur en Milieu Overijssel (NMO), onder andere om een betere biodiversiteit te bewerkstelligen op de boerderijen. “Naast gebruik van de hoogwaardige mest uit de stallen die het bodemleven verbetert, bezaaien ze akkerranden met bloemen, en leggen ze onder andere houtwallen, kleine modderpoelen en insectenhotels aan. Zo proberen we samen verdwenen vogels, vlinders, insecten- en plantensoorten terug te halen op de boerenerven.” Twee keer per jaar komen alle boeren, vrijwilligers van NMO en medewerkers van de provincie samen; om te evalueren. “Al met al is het een duurzaam concept, goed voor mens, dier en milieu.” 

Postitief

“Het Wroetvarken past bij deze tijd”, besluit Marc. “Vlees eten staat niet altijd in een gunstig daglicht; het Wroetvarken staat dat wel. Mijn klanten zijn positief. Ik ben er pas enkele maanden mee bezig, maar zie al een positieve kentering in de omzet. Daarom blijven we vol gaan voor de verkoop van Het Wroetvarken. Tegen een goede prijs; dus niet voor € 3.98 per kilo.”

Bijschrift foto:
Vlnr: Evelien Logtenberg-Pierik, Marc Koekenberg en Laurens Stevelink

www.wroetvarken.nl

Beeld: © Wroetvarken

Terug naar boven