23-april-2019 |
Vishandel Mossel zet vis op de kaart

Vishandel Mossel zet vis op de kaart

Robin werkt vijf dagen per week samen met zijn vader Carlo, moeder Melanie en zus Cathy (17) in het familiebedrijf ‘Vishandel Mossel’ te Maarssen. Over tradities en vernieuwing, de smaak van toen en de trends van nu.

Vader Carlo draait al een jaar of dertig mee. Hij zag het assortiment en winkelgedrag van de consument in al die jaren flink veranderen. “De winkel van nu is niet meer te vergelijken met zoals míjn opa het deed. Terwijl de consument van vroeger standaard iedere vrijdag rode kool of worteltjes met een vissie at, en op woensdag gehakt, wil hij nu steeds wat anders. Wát precies, beslist hij pas op het allerlaatste moment. Variatie  bieden is daarbij essentieel. Elk jaargetijde maken we andere gerechten, inspelend op het seizoen. In het voorjaar doen we meer met zeewolf. En met zalm; want dat is heel lekker met asperges. Straks in de zomer hebben we natuurlijk volop scholletjes en in de winter heilbot en skrei.”

Onderscheidende smaken

“We zijn continu in ontwikkeling,” vervolgt Carlo. “De afgelopen jaren zijn we steeds meer traiteur geworden. Voor inspiratie kijken we graag naar kookprogramma’s en zoeken we op internet. Maar ook doen we ideeën op bij slagers. Zie ik wat leuks, dan geef ik er mijn eigen draai aan. De Toscaanse rol van biefstuk bijvoorbeeld, die heb ik vertaald naar een rolletje met pangasiusfilet. En wij maken óók rollades, maar dan van zalm.” Mossel werkt voor het kruiden en marineren van hun vis en visproducten al jarenlang samen met Epos. “Ik ken het bedrijf nog van vroeger, mijn opa werkte al met hun producten. Ze hebben heerlijke marinades en sausen, smaken die bovendien onderscheidend zijn. Daarbij geven ze vaak bruikbare en nuttige tips. Soms staat de rayonmanager van Epos hier in de winkel; draait-ie een demo voor het personeel of een proefsessie voor onze klanten. Die samenwerking vind ik heel prettig.” 
“Sinds een maand hebben we een nieuwe rayonmanager,” vult Robin aan. “Pascalle Veerman is Volendamse en heeft zelf een tijd in een viswinkel gewerkt. Ze heeft kennis van zaken en weet wat er in een viswinkel speelt. Bovendien is ze ambitieus; ze wil vis echt op de kaart zetten. Net als wij.”  

Beleving

Vishandel Mossel is eind vorig jaar helemaal verbouwd. Afgelopen november openden ze opnieuw hun deuren. “Melanie en ik hebben bewust de kinderen bij de verbouwing betrokken en ze gevraagd mee te denken,” zegt Carlo. “Tijden veranderen en de jonge generatie staat anders in het leven dan wij. We hebben gevraagd hoe zij de toekomst zien en wat ze belangrijk vinden. Robin antwoordde toen: ‘Mensen moeten een reden hebben om naar je toe te komen, er moet wat gebeuren in de winkel. Je moet ze achter de computer en het internet vandaan zien te krijgen.’ Daarin heeft hij gelijk. Iedere vrijdag en zaterdag staat er daarom een sushi-chef in de winkel. Klanten vinden het prachtig en ze kunnen gelijk proeven. Verder roken we zelf vis, en we hebben na de verbouwing gezellige zitplaatsen gecreëerd.” 
Robin: “Het zit hier elke dag vol. We hebben broodjes, fish & chips, vissalades, pastagerechten, pizzastokken en menuutjes.” 
Carlo: “Voor ons was het een hele omslag. Maar het maakt het ondernemerschap voor mij afwisselend, ik vind het een mooie en goede ontwikkeling. Meer beleving in de winkel brengen is leuk. Ik hoop dat de andere winkels in het winkelcentrum dat ook gaan oppakken, zo kunnen we elkaar versterken.”

Barbecue

Nu de avonden langer worden en de temperaturen omhoog gaan, richt ook de visbranche zich weer vol overgave op die zo populaire zomeractiviteit: barbecueën. “De trend van grote stukken vlees op de barbecue, zie je ook terug in vis: bij ons geen picanha, maar een hele zeebaars, en dorades”, vertelt Carlo. “Daarnaast maken we natuurlijk ook kant-en-klare pakketjes; lekker gekruid of gemarineerd. Kan het zo op het rooster.” 

Vrij in de keuze

“Of ik dit altijd heb willen doen?” Robin lacht. “Nee,” zegt hij eerlijk, “Ik zag dat mijn vader veel uren maakte, en hij was vaak van huis. Maar na een tussenjaar na mijn havo, kwam ik erachter dat dít is waar ik goed in ben. Uiteindelijk wil het ik bedrijf overnemen.” Carlo en Melanie hebben hun kinderen altijd vrij gelaten in hun keuze voor de toekomst: “We hebben ze gestimuleerd om verder te leren, hun eigen koers te varen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.” 
“Dit is waar mijn hart ligt”, besluit Robin. “Ik hou van het contact met mensen, en ik mag  iedere dag werken met een prachtig product.”

www.epos.nl
www.vishandelmossel.nl

Beeld: © Dutch Photo Agency

Hollandse kabeljauwpot

Ingrediënten

Kabeljauwfilet, Hollandse wokgroente, Bistro Kruidenolie Sweet Union (07258), rode ui en cherytomaatjes.

Fruitige zalm-gambaspies en Zomerse schol-zalmspies

Ingrediënten zalm-gamba

Zalmfilet, gamba's, Bistro Kruidenolie Valencia (07240) en gele paprika.

Ingrediënten schol-zalm

Scholfilet, zalmfilet, Bistro Kruidenolie Fris en Fruitig (07123) en courgette

De ondernemer en EPOS: een idee van twee

Menig collega ging u voor in de EPOS-rubriek ‘een idee van twee’. Versspecialisten delen op deze pagina’s met de lezers van Vers-inspiratie hun favoriete recepten, vertellen over hun bedrijf, waar ze trots op zijn en waar ze hun inspiratie vandaan halen. Heeft u ook een leuk recept met Epos-producten en krijgt u daar enthousiaste reacties op van uw klanten? Meld u dan aan: misschien wordt ook u gekozen voor één van de uitgaves.

www.epos-specerijen.nl 

Terug naar boven