De ondernemers Wiebe en Luuk de Haan openden eind december een visspeciaalzaak in Arnhem. Vanaf dag één is het druk in de zaak. Het geheim van hun succes? “We hebben écht plezier in ons werk en maken lol met de gasten. Daardoor vinden mensen het leuk om hier te komen, en gunnen ze ons het succes.”

Het is een rustige dinsdagochtend in de Steenstraat in Arnhem. Een klant stapt de visspeciaalzaak de Zilte Zeemeermin binnen, en binnen no time hebben de ondernemers plezier met hem. Ze grappen dat hij de volgende keer toch echt zijn vrouw mee moet nemen. Hij proeft een oester en vertelt de broers dat hij in juni gaat trouwen. “Dan kunnen wij”, roepen ze in koor. En lachend zeggen ze dat ze heel juni voor deze klant vrij gaan houden. Tijdens dit gesprek zien ze een mevrouw die door de etalageruit naar binnen spiekt. De klant die binnen staat, twijfelt geen moment en doet de deur voor deze mevrouw open. “Kom binnen”, zegt hij tegen haar. “Het is hier gezellig.”

Oprecht

“Lol maken is voor ons erg belangrijk”, zegt ondernemer Luuk de Haan. “Daardoor voelen de gasten zich verbonden met onze zaak en hebben ze het gevoel dat ze ons persoonlijk kennen. Ze gunnen ons het succes. Dat betekent ook dat we ons wel eens een foutje kunnen veroorloven. Klanten vertellen ons open en eerlijk wat ze wel of niet goed vinden aan de zaak en met die feedback kunnen wij weer verder.”
Luuk zegt dat dit leuke, spontane klantencontact geen trucje of spelletje is. “De dingen die we zeggen, menen we oprecht. We zeggen bijvoorbeeld alleen tegen een klant dat haar haar goed zit, als dat ook echt zo is. En we kijken de gasten aan als we een gesprek met hen voeren, zodat ze voelen dat we echt geïnteresseerd zijn.” De ondernemers vinden het belangrijk dat ook de medewerkers op deze manier met de gasten omgaan. “We stimuleren dat door zelf het goede voorbeeld te geven”, zegt Luuk. “En we hebben de afspraak dat medewerkers onderling niet over privézaken praten waar de gasten bij zijn. Dat is namelijk iets waar mensen zich aan storen. Ze mogen onderling wel praten over bestellingen. En áls ze over privézaken praten, dan willen we dat zij de gasten bij het gesprek betrekken. Zo hebben zij het gevoel dat zij erbij horen.”

Vuurdoop

De visspeciaalzaak is sinds 18 december open. Kerstmis was voor de ondernemers meteen een vuurdoop. “Veel mensen kenden ons als De Visbroertjes van de festivals en de evenementen waar we hebben gestaan”, vertelt Luuk. “Bovendien had mijn broer Wiebe de klanten goed op de hoogte gehouden via Facebook. Elke stap die wij zetten, deelde hij met onze volgers. Bijvoorbeeld: ‘Yes, de lening met de bank is rond’. Daardoor keken de mensen uit naar het moment dat we open gingen.”
Dit betekende dat het topdrukte was tijdens de kerstdagen. “We hebben de avond voor Kerstmis tot diep in de nacht salades gemaakt”, vertelt Wiebe. “Eigenlijk waren we van plan om daarna een paar uur in de zaak te gaan slapen. Maar we lagen net een uur in onze slaapzakken, toen de visleverancier al op de stoep stond. We hebben de hele nacht vis gesneden, zodat ’s ochtends alles klaar was.”

Zo puur mogelijk

De winkel is nog niet helemaal zoals de broers hem hebben willen. Ze willen bijvoorbeeld de muur achter de bar gaan uitbreken, zodat er meer ruimte komt om oesters in het zicht uit te steken. Inmiddels heeft de speciaalzaak wel een bar, die elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond open is. De vis die overdag over is, staat ’s avonds op de menukaart. “De kracht van onze bar is dat we de vis zo puur mogelijk serveren”, zegt de ondernemer. “We maken geen schilderijtjes van de borden, en we serveren de gerechten niet met friet en aardappels. Onze kok bereidt de vis vaak alleen met wat peper, zout, olijfolie en citroen. De gasten kunnen bijvoorbeeld een halve kreeft bestellen of een paar oesters voor bij een glaasje wijn.”

De broers hebben de bar zelf, op gevoel, ingericht. “We hadden geen tekening. Dus op een gegeven moment vroeg de aannemer waar we de stopcontacten wilden hebben. We hebben toen de plekken aangewezen die ons het meest logisch leken.” De bijzondere, wat impulsieve aanpak, heeft de bar karakter gegeven. Zo zijn de bakstenen van de muur goed zichtbaar en zie je de draden van de lampen hangen. Aan een van de muren hangt een  prachtige wandtekening die gemaakt is door een moeder van een klant. Wiebe: “Alles is schoon, maar het is niet perfect afgewerkt. We vinden dat pure bij het karakter van onze zaak passen.” 
“De plannen voor de toekomst? Onze ultieme droom is dat de zaak op een gegeven moment zo goed draait, dat we niet meer elke dag aanwezig hoeven te zijn. Daardoor ontstaat weer ruimte om een nieuw avontuur aan te gaan. Wat dat dan ook mag zijn…”

   

 

www.deziltezeemeermin.nl

Beeld: © Henk Riswick fotografie

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl