Hij doet alleen wat hij écht leuk vindt. “Ik wil geen kibbeling bakken, of kant- en klaarproducten verkopen. Ik wil op plekken staan waar alles draait om hele mooie producten.” 

Visspecialist Henry van Diermen zit in het restaurant van het Hoxton Hotel aan de Herengracht in Amsterdam. Tussen het rondbrengen van de bestellingen, heeft hij tijd vrijgemaakt voor een interview. “We hebben het druk met de voorbereidingen van een foodfestival”, vertelt hij. “Maar binnenkort stop ik met dit soort festivals, omdat ze niet meer bij me passen. De laatste twee jaar zijn er te veel bijgekomen. Het draait niet altijd meer om de verkoop van hele mooie producten; het gaat langzaam toe naar het bakken van hamburgers, en dat wil ik niet. Het is tijd voor andere dingen.”

Amsterdam

Henry richt zich met zijn bedrijf ‘Vis van Henry’ op mensen die in Amsterdam wonen of de stad bezoeken. “Dit is de plek waar het gebeurt”, zegt hij. “Amsterdam heeft een andere cultuur dan de rest van Nederland. De mensen hebben veel te besteden, en geven het graag uit aan verse, duurzame producten. Ik heb wel eens op een biologische markt in Amersfoort gestaan, en dat liep totaal niet. Wat ik doe, dat werkt alleen in Amsterdam.” Henry heeft drie keer in de week een kraam op een Amsterdamse markt. Hij verkoopt daar hele vissen, die écht vers zijn en duurzaam gevangen. Daarnaast heeft hij een visspeciaalzaak, maar dat heeft voor hem weinig prioriteit. “Ik vind een winkel maar saai. Klanten komen binnen, kopen een product, en gaan weer weg. Je kunt daar niet de juiste beleving creëren.”

Market 33

De ondernemer voelt zich wel thuis op de evenementen, waarvoor hij veel gevraagd wordt. “Op evenementen kan ik mooie producten laten proeven, zoals zelfgemaakte ceviche, pasta met verse kokkels of een hele zeebaars van de grill.” Daarnaast kijkt Henry uit naar de foodkiosk die hij binnenkort opent op Market 33, een nieuwe foodhall aan de Zuidas van Amsterdam. “Ik wil in die kiosk keuzes maken. Ik doe liever één product heel erg goed, dan dat ik veel dingen half doe.” Henry wil daar bijvoorbeeld sashimi gaan verkopen, of tonijnsalade met grote stukken tonijn en écht verse groenten. “Er zijn meer versspecialisten die zeggen dat ze dit doen. Maar niet iedereen doet het echt goed. Vraag maar eens aan een medewerker van een viskraam of hij een oester voor je wil openen. Veel medewerkers zullen dat niet kunnen. Wij doen dat wel, dat onderscheid ons.”

Bezorgen

Vis van Henry levert ook vis aan online platforms, zoals de Buurtboer en ZTRDG. En de ondernemer bezorgt bij mensen thuis. Dit is geportioneerde vis met een recept. Henry verwacht dat daar in de toekomst meer vraag naar komt. “De meeste mensen werken overdag. Daarna lopen ze een supermarkt binnen voor de boodschappen van die avond. Op elke hoek van de straat staat een Albert Heijn die tot 22 uur open is. Maar ze kunnen ’s avonds nergens meer verse vis krijgen. Dat bestellen ze mij bij.”
Henry heeft nu een kleine groep klanten waar hij vis bezorgt. Ze sturen hem een app-je, als ze thuis zijn. “Ik verwacht dat er in de toekomst in elke Amsterdamse buurt een afhaalpunt komt. Daar kunnen klanten 24 uur per dag hun bestelde boodschappen ophalen.”

Apple

Henry bruist nu nog van de energie. Maar mocht hij de zaak ooit overdragen aan iemand anders, dan heeft hij voor hem of haar de volgende tip: “Kijk niet naar anderen in de branche, maar doe waar je zelf goed in bent, en doe wat bij je past. Houd andere toonaangevende concepten in de gaten, zoals Apple of Bijenkorf. Dat zijn de voorlopers én zij hebben het geld en de kennis om echt te investeren. Zo verbreed je je blik, en blijf je bij.” 

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016

- Publicatiedatum: 20 June 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl