Dat ze iets anders wilden dan ‘witte tegeltjes en rood-blauwe vlaggetjes’ was duidelijk. Maar dat het de visspeciaalzaak zou worden, hadden Martin en Hélène den Heijer aanvankelijk echt niet voor ogen  

Op 15 oktober openden Martin en Helene de deuren van hun visspeciaalzaak in de Fahrenheitstraat in Den Haag. In hun eigen buurtje, om precies te zijn. Het gezin woonde jarenlang in een aangrenzende straat . Toen de mogelijkheid zich voordeed om het pand tegenover de Albert Heijn en nabij een luxe bakker te kopen, aarzelden zij geen moment. In enkele maanden tijd werd de voormalige winkel van de hakkenbar getransformeerd tot een stijlvolle visspeciaalzaak. Met in de achterliggende tuin een gezellige lunchroom, en in het naastgelegen pand een grote opslag-, koel- en verwerkingsruimte. 

Zien en gezien worden

Van de snijtafels en haringmeubel tot de moderne keuken; vanuit alle werkplekken hebben Martin en zijn medewerkers zicht op de klant. Het is zien en gezien worden, want ook voor de klanten is er genoeg te beleven. Neem nu de ‘etalage’. Pal voor het raam staat een grote bak van twee bij een meter royaal gevuld met verse vis. Menig voorbijganger stopt om er een blik in te werpen, en om dan te besluiten die dag verse vis te eten. Die zin wordt extra aangewakkerd door de smaakvolle presentatie boven de bak. Hier hangt een imposante videowall waarop Den Heijer allerlei foto’s, filmpjes, aanbiedingen en recepten laat zien. Hij kan de uitzending aanvullen met een volgnummersysteem. 

Den Heijer, het concept

“Onze winkel is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een aantal mensen. Om te beginnen hebben we de bouw uitbesteed aan een manager gespecialiseerd in bouwprojecten. Die heeft ons weer in contact gebracht met een architect. Tijdens de vele brainstormsessies aan onze keukentafel is de winkel uitgegroeid tot een heus concept. Van het logo, de kleurstelling en de tegels tot de positie van de meubels en het servies in de lunchroom; het gaat ons om het totaalplaatje. Daar hoort natuurlijk ook de invulling bij. Dan doel ik op het aanbieden van de beste kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Door deskundige medewerkers, die oprechte interesse tonen in de mensen,” vertelt Helene. 

Rechtstreeks van de afslag

Martin den Heijer is de eerste persoon die je ziet bij binnenkomst. Hij houdt zich bezig met de presentatie in de toonbanken en het snijden van de vis. Ook de inkoop is zijn pakkie-an. Hiervoor rijdt hij elke dag naar de Visafslag in Scheveningen. Hij neemt er uitgebreid de tijd voor. Als voormalig inkoper bij een visgroothandel weet Martin precies bij wie hij moet zijn. Zo heeft hij voor elke vissoort eigen leveranciers. Daarbij heeft hij een neus voor goede handel. Om die reden zijn er extra grote koel- en vriescellen gebouwd. Met gemak gaat hierin voorraad voor een aantal maanden. 

Vergaderruimte

Helene is verantwoordelijk voor de lunchroom: “Waar de meeste visspecialisten ervoor kiezen om de gasten een plekje bij het raam te geven, bevindt onze lunchroom zich achterin de winkel. Recht tegenover de keuken. We kunnen hier ongeveer 14 gasten kwijt. We hebben ook nog een grote tafel om de hoek, uit het zicht van het winkelend publiek en de gasten in de lunchroom. Dat blijkt een prima setting voor bijvoorbeeld verjaardagen. Ook hebben we een mooie vergaderruimte. Afgelopen week vroeg een klant of hij de tafel kon huren om er workshops te organiseren. Voor hem is het een bijzondere locatie compleet met catering. Voor ons betekent het naamsbekendheid en natuurlijk een extra inkomstenbron.” 

www.versplatform.nl  

Bron: Vakblad Vers-inspiratie februari 2016


 

Roering op de winkelvloer Ideeën en mogelijkheden genoeg. Maar die moeten natuurlijk wel wat opleveren. Hélène benadrukt dat de focus in 2016 ligt op het aantrekken van nieuwe klanten. En op het vasthouden van deze mensen. Dat komt vooral neer op het vergroten van de naams- en imagobekendheid. Zo is er samen met ons al een mooie kerstfolder gemaakt. Verder zullen Martin en Hélène elke week een advertentie plaatsen in het Haags- West Nieuws. Bovendien mogen de klanten rekenen op proeverijtjes en leuke aanbiedingen. Een aantal leveranciers heeft al toegezegd om hieraan mee te werken. Ongetwijfeld brengt dat roering op de winkelvloer. Gelukkig houdt dit ondernemersstel daar wel van! 

Copyright ©2016: Vers-inspiratie - Publicatiedatum: 17 February 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl