20-juni-2016 |
‘On- en offline in balans’  Jacob Heijnen, Visspecialist Apeldoorn

‘On- en offline in balans’ Jacob Heijnen, Visspecialist Apeldoorn

Jacob Heijnen begon in 1991 met een viswinkel in Apeldoorn. Voor hem toen nog een vreemde plaats, met onbekende klanten. Een kwart eeuw later is Fish en Food een begrip de stad en blijft Jacob met vernieuwingen continu zijn klant verrassen.

De winkel die Jacob indertijd van Van Harten overnam, had al enigszins een vaste klantenkring. “We hebben de winkel uitgebreid en zijn constant met de tijd meegegaan. Ruim 25 jaar later staat er een mooie en moderne viswinkel met een flink klantenbestand.” Fish en Food is bovendien uitgegroeid tot meer dan alleen een viswinkel. Jacob biedt een breed assortiment met de focus op (internationale) specialiteiten en maaltijden. Hoofdgerechten, maar ook voor- en tussengerechten, amuses en kleine hapjes horen bij zijn aanbod. “We spelen daarbij stevig in op de seizoenen. In de zomermaanden is er veel mediterraans, in de wintermaanden komen voornamelijk de schelpdieren en kreeft voorbij.”

Een luisterend oor

Jacob heeft in de winkel een ‘meningenbord’ staan. Hierop kunnen klanten via notitieblaadjes hun mening geven over producten, de winkel, service en andere zaken. “Wij vinden dat ontzettend belangrijk. De klanten bepalen of iets lekker is, de sfeer goed is of zij goed geholpen worden. Door deze meningen kunnen wij onze producten en dienstverlening optimaliseren en dit vertaalt zich direct door in meer verkoop.”

Passie voor vis

Jacob komt iedere dag uit Spakenburg gereden om de deuren in Apeldoorn te openen. Ook zijn vis komt dagelijks vers uit Spakenburg. “We kunnen zelf de vis selecteren en dagvers aanvoeren. Zo is de klant altijd verzekerd van kwalitatief uitstekende vis en kunnen we ook veel flexibiliteit bieden.” Het mooiste van zijn werk vindt hij de omgang met de klanten en de diversiteit die vis biedt. “Je kan met vis zoveel mooie en lekkere dingen maken. Het is belangrijk hierin te blijven innoveren. Als je dan ziet dat de klant het aankoopt en ervan geniet, krijg je vanzelf passie voor het vak!”

Communicatie naar de klant

Sterke en verrassende producten, creativiteit en vakkennis; het zijn mooie usp’s, maar ze moeten wel goed overgebracht worden op de klant. Volgens Jacob is het essentieel om de diverse communicatiemiddelen goed op elkaar te laten aansluiten en er voldoende aandacht aan te besteden. “Als je dit niet actief oppakt, verslonst het en sla je de plank mis.” Zo heeft de visspecialist gekozen voor een digitale muurposter van Versplatform, die precies langs het looppad van het winkelpubliek hangt. Op deze manier kan hij zijn communicatie nog makkelijker en sneller in goede banen te leiden. “De digitale muurposter ziet er strak uit. Met mooie foto’s en sjablonen waarbij ik snel kan schakelen en de inhoud kan wisselen. Het scheelt mij tijd en bovenal ook printkosten. Dergelijke innovaties hebben de toekomst. De jeugd van vandaag is niet anders gewend; het moet snel, flitsend en opvallend. Daar kan je als ondernemer op inspelen.” 

Ook andere middelen zet Jacob zo optimaal mogelijk in, waarbij de mix tussen on- en offline in balans moet zijn. “Mijn website gebruik ik om informatie en actualiteiten te delen. Ook plaats ik hier filmpjes van haringparty’s of cateringpartijen die geweest zijn. Facebook gebruik ik voor een de interactie met klanten, de posters in de winkel voor aanbiedingen en aankondigingen, de schermen in mijn winkel voor snelle en variërende communicatie en de digitale muurposter om publiek de winkel in te trekken.”

Verwachting versus werkelijkheid

Hoe optimaal elk middel ook ingezet wordt, het staat of valt met de basis, beseft Jacob. “En dat zijn de producten en de presentatie in de winkel. Je creëert een bepaalde verwachting, en die moet aansluiten bij de werkelijkheid. Die verwachting moet in alles terugkomen: in de winkel, de presentatie, het product, de dienstverlening, de smaak. Dat maakt de klant enthousiast en stimuleert hem om weer hier terug te komen.”

www.versplatform.com

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016

Terug naar boven