‘Oooh, maar zo vind ik hem wel heel lekker!’ Dat is een veelgehoorde reactie van jonge mensen die de beleving van ‘Hollandse Nieuwe Stijl’ ervaren. 

Het ‘haring happen’ is een van de bekendste Nederlandse eettradities. Maar deze haringeters concentreren zich in de leeftijdsgroep van vijftigplussers. Kinderen, veelal onbevangen en nieuwsgierig naar nieuwe etenswaar, blijken het zoute visje ook erg smaakvol te vinden. Maar de middengroep, de zogenoemde millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000), nee. Een aantal fans daargelaten, kan de millennials de traditionele haring niet echt waarderen. Althans, dat denkt-ie! 

Je moet het beleven

Uit consumentenonderzoek blijkt dat veel jongere ouderen (ofwel de oudere jongeren) het eten van een Hollandse Nieuwe associëren met een oubollige traditie. De voorgeschreven eetwijze, namelijk de haring vanaf de staart in de keel te laten glijden, zorgt voor grote terughoudend om de vis, zilt, stug en rauw, te verorberen. Om deze doelgroep te bereiken, startte het Nederlands Visbureau afgelopen najaar een nieuwe promotiecampagne ‘Hollandse Nieuwe Stijl’. Op alle mogelijke manieren laat de campagne millennials kennismaken met ‘haring zoals je ’m nog nooit geproefd hebt’. Zo vinden er in het hele land live tastings plaats op diverse locaties waar vooral jonge mensen komen. Daarnaast zijn horecachefs gestimuleerd om gerechtjes met haring als basis op de kaart te zetten, onder het mom ’Je moet het beleven!’ 

Vet lekker

De eerste ervaringen wijzen uit dat wanneer ‘de millennial’ zich dan waagt aan een dergelijke beleving, acht van de tien tot hun eigen verrassing concluderen: ‘Maar dit kende ik zo niet! Zo romig en zacht en smaakvol. Ja, zo vind ik de Hollandse Nieuwe echt vet lekker’. Ook de komende maanden verwacht het Visbureau nog veel nieuwe haringliefhebbers te mogen verwelkomen. De campagne wordt ondersteund door prikkelende en uitnodigende social media-uitingen en een smaakmakend receptenboekje. 
De toepassingen van de Hollandse Nieuwe Stijl passen goed in de levensstijl van veel jonge mensen. Een doelgroep immers die meer en meer aandacht besteedt aan gezond bewegen en gezond eten. 

Voor wie meer jongere klanten een supergezond én eigentijds gerechtje wil aanbieden in de Hollandse Nieuwe Stijl, is er smaakvol promotiemateriaal ontwikkeld. Bestel snel via webshop-visbureau.nl het (gratis) promopakket met 100 receptenboekjes (A5), 1 toonbankdisplay (A5), 1 poster (40x60cm) en een digiposter. 

www.webshop-visbureau.nl
www.visbureau.nl/hns
www.visrecepten.nl

Tartare Hollandaise van haring

Ingrediënten

Haring, uienchutney, appel, dille, rucola en groentechips

North Sea Sushi met haring

Ingrediënten

Haring, sushirijst, rijstazijn, kristalsuiker, zout, nori-vellen, komkommer, rode biet, Japanse sesamdressing kewpie, sakura cress, zalmeitjes, sushimatje, sojasaus, wasabi en sushigember

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl