Hans Visscher is er nog steeds door overrompeld: zijn gelijknamige Visgildewinkel is genomineerd tot finalist in de wedstrijd ‘Visspecialist van het jaar’. De afgelopen maanden hebben zijn team en hij alles op alles gezet voor een goed resultaat.

De Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) organiseert de wedstrijd ‘Visspecialist van het jaar’ iedere twee jaar voor alle visspecialisten in Nederland. In de categorieën ‘winkels’ en ‘ambulant’ strijden de aangemelde deelnemers in de eerste ronde voor het gouden of zilveren predicaat. De jury kiest uit alle gouden visspecialisten drie finalisten die een gezamenlijke opdracht uitvoeren.

Verbeteringen

Veel visspecialisten doen mee aan de wedstrijd, zo ook Visgilde Hans Visscher. De viswinkel aan de Melkmarkt is ondertussen een begrip in Zwolle en omgeving. Dit jaar bestaat de viswinkel al 17 jaar. Al die tijd heeft Hans kritisch naar zijn collega’s en de markt gekeken, op zoek naar verbeteringen voor zijn eigen winkel. Met die reden schreef hij zich eind maart op het laatste moment in voor de wedstrijd ‘Visspecialist van het Jaar’, en met succes. Eind juni ontving hij niet alleen het gouden predicaat, ook werd bij één van de drie visspecialisten die de finale gaan spelen.

Aandachtspunten

“Ik heb altijd het idee dat het beter kan in onze winkel”, vertelt Hans, “daarom hebben we ons ook ingeschreven als deelnemer aan de wedstrijd. We kijken namelijk graag bij onze collega’s hoe zij de winkel inrichten, hun assortiment bepalen en de klanten benaderen. Met de deelname aan de wedstrijd wilden wij ons door de vakkundige jury laten beoordelen. Puur met als doel om onze nog verder verbeteren.” Dat resulteerde nog voordat de wedstrijd begon in een strijd om de winkel tiptop in orde te brengen voor het bezoek van de jury. “Samen met het personeel hebben we de beoordelingslijst doorgelopen. Daaruit kwamen belangrijke aandachtspunten uit naar voren, waar je anders snel overheen kijkt. Zo hebben we onze hygiëne altijd goed in de hand. Maar ons magazijn bevatte veel oude materialen. We hebben kritisch gekeken naar al deze materialen en hebben meer dan de helft uiteindelijk weg gedaan. Hierdoor kregen we zoveel meer ruimte dat we elkaar minder voor de voeten lopen.”

Visgilde

Naast hygiëne is ook communicatie een belangrijk onderdeel in de beoordeling van de viswinkels. Door de aansluiting bij de Visgilde formule is een groot gedeelte van dit aandachtspunt standaard goed geregeld. “Het is belangrijk om in de winkel op de juiste manier met je klanten te communiceren. Je verliest daarbij snel de wachtende klant uit het oog en focust je volledig op de klant die je bedient. In je communicatie kun je juist die wachtende klant prikkelen, bijvoorbeeld met tv-schermen en opvallende postermaterialen. Visgilde vult deze twee communicatiekanalen elke week automatisch voor ons in. Hier hoefden we ons tijdens de beoordeling dus geen zorgen om te maken.”

De finale

De finalisten spelen eind augustus en begin september de finaleopdracht. Hiervoor moeten zij inhaken op het thema ‘visbeleving’. Een verkoopplan presenteren is één van de onderdelen die hierbij hoort. “Ook hier gaan we samen met Visgilde een goede invulling aan geven. Zo heb ik direct na bekendmaking van deze uitslag advertenties geplaatst, flyers verspreid en mijn winkel aangekleed. Hiermee bedank ik niet alleen de klant, maar vraag ik hen ook om ons de komende weken te blijven steunen. Hoewel de uitslag als een complete verrassing kwam, willen we onszelf nu natuurlijk wel bewijzen!”

www.visgilde.nl

Bron: Vakblad Vers&Vers augustus 2015

Auteur: Marleen Acket

Vergroten van merkbekendheid

De marketing van Visgilde wordt verzorgd door VersPlatform Nederland. Dit marketingbureau biedt complete marketingondersteuning voor zowel de individuele versspecialist als voor grote formules. Voor haar leden werkt Visgilde op alle vlakken aan merkbekendheid. Zo wist de vereniging in juni de veiling van het eerste vaatje haring op haar naam te zetten. Om nog meer te profiteren van deze unieke gebeurtenis, overhandigden ze het eerste vaatje symbolisch aan de Voedselbank. Diverse leden van de vereniging borduurden voort op de overhandiging met het speciaal hiervoor ontwikkelde promotiepakket. Zij doneerden bij elke verkochte Hollandse Nieuwe 5 cent aan de Voedselbank. Alle publiciteit rondom de haring en de vakwedstrijd zette de formule nog steviger op de kaart.

www.versplatformnederland.nl

- Publicatiedatum: 24 January 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl