Wie Baaij Fish bezoekt ziet veel meer dan alleen vis. Ze verkopen ook vlees, maaltijden, hebben catering en een eigen zalencentrum: de Proeverij.

Baaij Fish is sinds 1947 gevestigd aan de Kanaalstraat in Lisse. Grootvader Baaij kwam toen vanuit Tholen in Zeeland naar de Bollenstreek. Het bedrijf wordt gerund door de broers Ad (de organisator van het duo) en Kees (de visspecialist). Samen bouwden de mannen het bedrijf op. Ad: “Al vroeg begonnen we met het promoten van vis op de barbecue. Iedere zaterdag stond de barbecue voor de deur. Onze klanten waren er gek op en al snel kwamen de verzoeken binnen of we ook aan huis konden leveren. Voor je het weet ben je cateraar; een aspect van ons bedrijf dat we steeds verder hebben uitgebreid. Zover zelfs dat we sinds twee jaar, naast de winkels en werken op locatie, een eigen zalencentrum bezitten: De Proeverij.” 

Alleen het beste

De voortdurende uitbreiding van de cateringactiviteiten had vanzelfsprekend gevolgen voor de rest van het bedrijf. De verkoop van de maaltijden via de winkel en de catering nam hand over hand toe. “Vooral door het inzetten van onze eigen koks en de zeer strikte inkoop is dit succesvol geworden”, denkt Kees. “We willen alleen het allerbeste verkopen: onze kwaliteitsvis, en topvlees en vleeswaren van buurman Keurslager Van der Meer. Zijn wroetvarkens en het Aerlande rund passen prima bij deze filosofie.”

Overname slagerij

In 2016 stopte de keurslager en nam Baaij het bedrijf over. “De medewerkers wilden graag met ons samenwerken”, geeft Kees aan. “Dus was de keuze snel gemaakt.” Nu hebben de broers alles in eigen hand. De koks bereiden de maaltijden met de beste ingrediënten. Een aantal van onze medewerkers maken er prachtige ‘show-schotels’ van, een lust voor het oog. Dat trekt klanten.” De combinatie van de bedrijven is een duidelijke plus. Bij de verkoop van cateringopdrachten houdt Ad de voorraden van de winkels nauwkeurig in de gaten. Hij verkoopt in principe wat de klant wil, maar door zijn aanpak zijn er nooit overschotten. Een seintje van de chef-slagerij dat er te veel gehakt is, resulteert bijvoorbeeld in een schotel met de lekkerste gehaktballetjes. “We spelen met onze producten. Op die manier hebben we uitstekende marges. Wat wil je nog meer?”  

Familiebedrijf

In de huidige situatie wordt de omzet voor 40% in de viswinkel, 30% in de slagerij en 30% uit de catering gehaald. Om dat te bereiken beschikt Baaij over vakspecialisten op elk onderdeel van het bedrijf, waarvoor ze volledig verantwoordelijk zijn. Ad zelf runt het zalencentrum en de catering. Daar kan hij zijn organisatietalent het beste te gelde maken. Baaij is een echt familiebedrijf, een begrip dat best wel wat breder getrokken kan worden. “Van huis uit zijn we praktiserend Christen. De meeste van onze 75 medewerkers komen uit onze gemeente”, vertelt Ad. “Ze kennen onze manier van leven, zijn betrouwbaar, collegiaal en werken keihard. Onze mentaliteit en de onderlinge band vind je terug op de werkvloer. Het is zeker een basis van ons succes.” 

Promotie

Baaij heeft, op de site, gekozen voor een Engelse uitstraling. Ad: “Bijna iedereen spreekt tegenwoordig Engels. Daar passen onze benamingen prima bij. Het bekt lekker.” Ze promoten hun bedrijf via de website, facebook, folders, advertenties, en de webshop. Ook geven ze regelmatig waardebonnen uit of leuke extraatjes. Ad is lid van twee landelijke en maar liefst drie plaatselijke netwerkclubs. “Van elk feestje komt een feestje”, lacht Ad, “en daarom blijf ik ze trouw bezoeken. We krijgen daardoor opdrachten uit de hele Randstad.”

Eén winkel

Plannen zijn er volop. Ad: “We bekijken momenteel de mogelijkheid om de slagerij en de viswinkel samen te voegen. We willen naar een totaalbeleving: zien, ruiken en proeven op één locatie, genieten van een weelde aan vis, vlees en maaltijden. Daarbij is het de bedoeling om het vakwerk in de winkel te gaan verrichten, zodat klanten het ambacht kunnen zien. Een winkel waar klanten verleid worden door de geur van de lekkere producten die in de gril bereid worden, en van alles kunnen proeven. Alleen die aanpak garandeert groei in de toekomst.” 

www.baaijvis.nl 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 19 February 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl