De omzet bij speciaalzaken vertoont weinig groei, de verwachte lichte plus in 2016 is het gevolg van hogere prijzen. Op dagelijkse boodschappen als AGF, brood en vlees is de concurrentie met supermarkten verder toegenomen. In overige productcategorieën weten specialisten wel uit te breiden. Bijna 80% van de consumenten doet per week meerdere boodschappentrips, verschuiving van het boodschappenmoment in de week biedt speciaalzaken mogelijkheden.

Weinig beweging in omzet speciaalzaken

Er zit weinig beweging in de omzetontwikkeling van speciaalzaken. Na twee jaar van stilstand wordt voor 2016 een lichte plus verwacht. Die plus is het gevolg van hogere prijzen voor producten. De daling van de verkopen houdt naar verwachting aan en het heeft er alle schijn van dat specialisten op de dagelijkse boodschappen terrein verliezen. Steeds grotere supermarkten zetten hun extra winkelmeters met name in voor vers en dan vooral AGF, brood en
vlees. Dus zet de verschuiving in het aanbod door. Het aantal slagerijen, groentezaken en bakkers daalt en het aantal viswinkels, kaaszaken en winkels in overige voeding (o.a. koffie en thee) stijgt. Onderscheid voor de specialist zit in productkwaliteit, service, ambacht, productkennis en bijzonder assortiment. Dat vraagt ook investeringen in concept, uitstraling, openingstijden en online aanwezigheid.

Inspelen op veranderend boodschappenpatroon

De boodschappenfrequentie van Nederlanders is hoog, acht op de tien consumenten maakt iedere week meerdere boodschappentrips. Speciaalzaken kunnen profiteren van die consumenten die vaak pas last-minute inkopen doen. Gewoontes van consumenten veranderen en de zondag wordt belangrijker terwijl de avond iets aan belang lijkt in te boeten. Voor speciaalzaken is het van strategisch belang om openingstijden en doelgroep op elkaar af te stemmen. Ter indicatie: momenteel realiseren supermarkten 4% van hun omzet op zondag en 8% in de avond. Die momenten zijn vooral populair bij  jongeren en werkenden. Dit zijn qua koopkracht en qua toekomstige bestedingen interessante doelgroepen voor de speciaalzaak.

© ING Economisch Bureau - Publicatiedatum: 18 February 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl