De omzet in de food-detailhandel neemt naar verwachting in 2015 en 2016 met circa 1,5% toe. Bij speciaalzaken stabiliseren de verkopen en neemt de omzet licht toe door hogere prijzen. Om te voorkomen dat de prijsafstand met de supermarkt te groot wordt blijft ook daar een scherp prijsbeleid actueel. Dat stelt het ING Economisch Bureau in het Kwartaalbericht Detailhandel.

Speciaalzaak komt in rustiger vaarwater

De omzetontwikkeling van foodspeciaalzaken is nagenoeg stabiel aan het begin van 2015. Bakkers, slagers, groentezaken en delicatessenwinkels zetten daarmee de lijn die in 2014 werd ingezet door. Voor de rest van 2015 wordt een lichte omzetstijging bij speciaalzaken voorzien. Dit is vooral het gevolg van een lichte toename van de prijzen. Na een aantal jaar van stevige omzetdaling is de bodem voorlopig bereikt nu consumenten positiever gestemd zijn en hun besteedbaar inkomen wat zien toenemen. Daarnaast lijkt de brede maatschappelijke aandacht voor voeding zijn vruchten af te werpen. Juist de speciaalzaak moet het beste in staat zijn om als eerste op veranderende consumentenwensen in te spelen. Kennis van de klant en welgemeende interesse in de klant zijn randvoorwaarden om de juiste niches te vinden.

Bron: ING

- Publicatiedatum: 31 January 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl