Boeren houden hun dieren en telen hun gewassen met liefde. Vervolgens zien zij hun producten minder vers en zonder het juiste verhaal in de schappen liggen. Dat kan ook anders, dachten een aantal boeren uit de omgeving van Roosendaal. Zij openden eind februari een eigen verswinkel, genaamd Streek & Beleving.

Streek & Beleving heeft iets weg van een overdekte markt. De klanten komen binnen bij een bakkerskraam. Op de achtergrond zien zij bakkers aan het werk. Een bakker trekt een bakplaat uit de oven en roept: “Verse speculaas! Net uit de oven!” Iets verder de winkel in staan houten kratten met groenten en fruit. Dit gaat over in een presentatie van zuivel, zoals kaas en melk. En langs de wanden staan kramen met vleeswaren, vlees, vis, een traiteur en tot slot een kraam met kassa’s. Overal in de winkel zijn elementen van het boerenleven te zien: een tractor, een boerenkar met kazen, een tap voor verse appel- en perensap en een nestkast met hommels.

Aardbeien

Streek & Beleving moet vooral een winkel worden waar het verhaal achter de producten verteld wordt. Asperge- en aardbeienteler Carola Hereijgers is een van de 23 eigenaren van het concept. “We hebben altijd een winkel aan huis gehad,” vertelt ze. “Dus ik weet hoe leuk het is over de producten te praten. Ik vertel klanten bijvoorbeeld dat er twintig soorten aardbeien komen van één aardbeienplant. De eerste aardbeien die je plukt, zijn het langst houdbaar, soms wel een week. De laatste aardbeien van de bos kun je slechts twee dagen bewaren. Maar deze zijn wel het lekkerste, want ze zijn zacht en zoet. Zo kan ik wel uren over aardbeien en asperges praten en klanten vinden dat leuk om te horen.” 

Rosé kalveren

Cees Antonissen, eigenaar van een bedrijf met rosé kalveren, zegt dat het voor klanten belangrijk is om te weten dat de dieren opgegroeid zijn bij een bedrijf in de omgeving. “Streek en Beleving koopt geen vlees in bij de grossier,” vertelt hij. “We verkopen hier alleen vlees waar ik mijn naam aan wil verbinden. Dus ik selecteer de beste kalveren van mijn bedrijf voor de verkoop in deze winkel.” Antonissen heeft de slager van Streek & Beleving al een rondleiding gegeven op zijn bedrijf. “Het verbaasde mij hoe weinig de slager wist over rosé kalveren. Blijkbaar is daar op de slagersvakopleiding weinig aandacht voor. Ik kon hem veel vertellen.”

Hollandse maaltijden

De boeren werken samen in een coöperatie. Ook enkele versspecialisten hebben zich bij de coöperatie aangesloten, zoals een traiteur, een bakker en een slager. Traiteur Sander Embregts vertelt dat het voor hem nog even zoeken is naar de juiste koers. “Ik heb een cateringbedrijf. Dus ik ben gewend om luxe, bijzondere gerechten te serveren. De klanten die hier komen, willen juist terug naar het ambacht. Ze verwachten gewone Hollandse maaltijden met een twist. Dus ik tover een eiersalade om een in boerderijsalade. Meestal merk ik dat het recept niet heel bijzonder hoeft te zijn. Voor veel klanten is een blokje kaas ook goed.”

Verhalen

Streek & Beleving heeft tien medewerkers aangenomen die dagelijks op de winkelvloer werken. Ook zij moeten het verhaal over de producten kunnen vertellen. “Alle medewerkers krijgen een rondleiding bij de aangesloten bedrijven,” vertelt Hereijgers. “En ik wil dat de medewerkers een dag meewerken op mijn bedrijf, zodat ze de producten zien en proeven. Zo komen ze veel over de producten te weten.”
Daarnaast is het de bedoeling dat de boeren zelf hun verhaal in de winkel vertellen. Elke week is er een andere boer in de winkel aanwezig. Niet elke boer is een entertainer. Toch verwacht Hereijgers dat dit wel degelijk een succes wordt. “We werken samen. Introverte boeren kunnen misschien samen met extraverte personen in de winkel staan. Zo helpen we elkaar. Elke boer kan met passie over zijn vak vertellen. Als klanten eenmaal een vraag stellen, komen de verhalen vanzelf los.”

Wiel uitvinden

De winkel zal zich de komende tijd verder doorontwikkelen. Hereijgers vertelt dat de boeren en de versspecialisten vrijwel alles zelf bedenken en uitvoeren. Tijdens de verbouwing kwamen de leden bijvoorbeeld zelf timmeren en schilderen. “We hebben natuurlijk geen ervaring met het runnen van zo’n grote winkel,” zegt Hereijgers. “We moeten het wiel opnieuw uitvinden, dat kost tijd. Maar daardoor wordt het wel een concept waar we zelf echt achter staan.”
Alle 23 leden kunnen, vanuit hun eigen expertise, verbeteringen aandragen. Hereijgers heeft al enkele dingen gezien die zij wil veranderen. “Het is nu niet altijd duidelijk waar de groenten en fruit vandaan komen”, vertelt ze. “Dus ik wil de naam van de telers op de bordjes vermelden. En ik wil dat de doorstroming bij de kassa’s verbetert. We zijn overvallen door de drukte, en daardoor ontstonden er rijen bij de kassa’s. Misschien moeten we er extra kassa’s bij zetten.”

Kruidenierswaren

Ook zal de winkel de komende tijd meer kruidenierswaren gaan verkopen. “Veel van onze leden hebben nevenactiviteiten”, vertelt Hereijgers. “Ze maken bijvoorbeeld jam of siroop. Dat zijn prachtige producten voor in onze winkel.” De winkel wordt bovendien veel benaderd door leveranciers. Een voorbeeld daarvan is de Roosendaalse koffiebranderij Van den Biggelaar. “Voor ons is het belangrijk dat we producten verkopen met een verhaal. Daar selecteren we onze leveranciers op”, zegt Embregts. “Van de Biggelaar is duurzame koffie met een rijke historie, dat past goed bij ons concept.” Hereijgers: “Uiteindelijk willen we dat ons assortiment zo compleet mogelijk wordt. Zo hebben klanten met één bezoek alle boodschappen in huis.”

www.streekenbeleving.nl
Auteur: Maaike Tindemans

 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 April 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl